divendres, 26 de novembre de 2010

103- Animacions cel·lulars: mitocondri

Mitocondri

En el post nº 88 comentava l'actualització en l'aula virtual adn-dna.net del curs B04-Metabolisme. Avui incorporo en aquest post una animació sobre l'organul cel·lular que aporta energia a les cèl·lules eucariotes, es tracta, del mitocondri. Aquest tipus de recursos didàctics poden facilitar la comprensió dels processos cel·lulars i l'estructura dels organuls que hi intervenen.


1 comentari:

Anònim ha dit...

CAPÍTOL 17. ESTRÈS. VIURE AL LÍMIT.
-L’estrès en si no és el que provoca un infart,però sí que pot ajudar a que es produeixi si en patim juntament amb altres factors de risc.
-Si patim una situació d’estrès de sobte,ens pot provocar una aturada cardíaca.

*EMOCIONS FORTES:
-Tot i pensar que l’estrès és un factor negatiu,si ens parem a pensar en els nostres avantpassats,l’estrès ajudava com a mecanisme de supervivència.Fins i tot hi ha persones a qui els agrada aquesta sensació d’eufòria, pujada d’adrenalina.
-El que hem de procurar és aprendre a controlar l’estrès, no a eliminar-lo.

*ESTRÈS AGUT, ESTRÈS CRÒNIC:
Hi ha diversos tipus d’estrès:
-L’estrès agut:que apareix quan estem molt enrabiats,o perdem els nervis. En aquest moment,actuem de manera irracional,espontània. Hi ha persones a qui aquest tipus d’estrès li pot resultar molt perjudicial.
-L’estrès que pot venir determinat per algun fet traumàtic,ja sigui una mort o divorci,però no acostuma a tenir efectes fatals i pot desaparèixer al cap d’un temps.
-Per últim,hi ha un tipus d’estrès persistent,que sol convertir-se en crònic.No hi ha gran secreció d’adrenalina,però a la persona li costa molt afrontar els obstacles del dia a dia. Pot aparèixer per exemple en persones grans que han quedat viudes.Els afectats duen a terme un estil de vida preocupant,no es cuiden,fumen massa,vigilen menys...

*ESCLAUS DEL RELLOTGE:
-En tots els casos d’estrès, la persona no té control del què es fa. En aquelles persones que tenen un horari complet,que no tenen temps per fer allò que volen, per descansar,l’estrès els pot afectar molt en la seva qualitat de vida. De manera que,a tothom qui li passi això,haurien d’intentar buscar una solució a aquesta situació per tal de viure millor i amb més tranquil•litat.

*RECONÈIXER L’ESTRÈS CRÒNIC:
-Si no posem solució a l’estrès,es pot anar acumulant i cada cop anar a pitjor.
-També pot passar que algun dia no puguem més i esclatem. Això ens pot passar si no exterioritzem les coses, si ho anem guardant tot per nosaltres,a vegades necessitem a algú que ens escolti,i ens aniria bé parlar-ho de tant en tant.
-Tot i que molts cops creiem que podem afrontar-lo,hi ha un punt en què la situació se’ns en va de les mans.
-Els símptomes més comuns de l’estrès són:ansietat,insomni,mossegar-se les ungles,sentiments pessimistes...
-El que hem de procurar si estem afectats per estrès,és afrontar-ho i prendre una decisió que ens ajudi a controlar-ho i corregir-ho.

SOLUCIONS QUE NO FUNCIONEN:
-El fet de combatre l’estrès amb alcohol no és el més correcte,ja que aquest no soluciona el problema no resol els conflictes,ni la falta de temps.És més,pot augmentar la visió pessimista i enfonsar-nos més encara.
-Tampoc és adequat prendre tranquil•litzants; a més, poden resultar addictius.No cal que deixem una situació perquè ens resulti estressant,ja que només aconseguirem parar-ho durant una estona,però l’estrès no desapareixerà en qüestió de minuts.

* SOLUCIONS QUE FUNCIONEN:
-Hi ha tres tècniques recomanables per combatre l’estrès:relaxació,meditació i activitat física.El ioga ajuda molt en aquestes situacions:guanyem control físic i guanyem control mental.
-També ens pot ajudar aprendre tècniques de relaxació per controlar la respiració.D’aquesta manera podrem evitar algunes situacions d’estrès agut.
-Dormir ens ajuda a estar més descansats durant el dia, però no és un fet essencial per combatre l’estrès,ja que pot ser que l’un no sigui causa de l’altre.
-L’exercici físic ajuda a alliberar tensions, i pot ser molt útil.Tot i que cadascú utilitzarà la tècnica que li resulti més beneficiosa.

* TEMPS PER PENSAR:
-Seria recomanable reservar el temps que considerem necessari al dia per a nosaltres mateixos: per poder pensar,reflexionar. Pot ser que això sigui el què ens ajudi a recuperar el control de la nostra vida,i amb això ja tenim molt de guanyat.
Noelia Ll. 2nBatx.A