dilluns, 19 de novembre de 2012

249- Setmana de la Ciència 2012 a Igualada

La Universitat Politècnica de Catalunya, amb motiu de la setmana de la ciència 2012, organitza la següent conferència del Dr. Eduard Estivill a Igualada.
Eduard Estivill remarca la importància de les hores de son i de poder dormir bé per descansar i estar en bones condicions físiques i mentals durant el dia.

Diferents malalties i trastorns que poden dificultar el descans, i que van des de l'insomni per angoixa fins a malalties com l'ansietat o la depressió, les amnees provocades per una mala respiració i pels roncs o les pròpies tensions de la vida diària que, en alguna ocasió, impedeixen descansar correctament. Davant d'aquestes situacions, cal consultar el metge de capçalera, o en cas que sigui convenient un especialista. Però a la xerrada també s’apuntaran unes mesures bàsiques que cal seguir sempre per garantir un son correcte.


Els lectors dels blocs adn-dna, biologia i naturalesa i usuaris de l'aula virtual adn-dna.net poden explicar, en l'apartat de comentaris d'aquest post, aquells aspectes que considerin més interessants del contingut de la conferència.

8 comentaris:

Anònim ha dit...

He trobat molt interessant el que aquest Doctor explica, ja que és una de les coses que s'ens recorda sempre desde petits. Cal descansar un mínim de vuit hores de somni per tenir un rendiment tan mental com físic adequat. La falta de son ens pot provocar algunes alteracions en el metabolisme: poden ser malalties, ansietat, angoixa, debilitat, malalties mentals... per poder agafar un bon somni podem recórrer a alguna beguda calenta abans d'anar a dormir. Cal descansar molt per recuperar i recarrgar tota la energia que fem servir durant el dia!
-Anna Dàvila, 4tA

Ricard Fusté 4t B ha dit...

És molt interessant el que el Dr. Eduard Estivill diu, Com tots els professors et deien a l'escola, el doctor ens ho pot afirmar, ja que s'ha de dormir un mínim de 8 hores per tenir el rendiment que toca el dia després. I com diu el doctor, no dormir adecuadament pot tenir conseqüències com: transtorns, ansietat,angoixa, etc. I també s'ha de tenir en compte que a l'hora de dormir és el moment en què el cerbell capta tot allò que s'ha apres durant el dia. Per tant podem comprovar que dormir com toca i les hores que toca és molt important.

Marina Marfil ha dit...

Tot i que no vaig poder anar a la xerrada del Dr. Eduard Estivill, penso que dormir vuit hores és un requisit imprescindible per estar i sentir radiants, encara que pugui tractar-se d'una afirmació repetida per la societat, nombrosos estudis científics l'avalen i no només perquè el descans assegurat es pot lluir una pell envejable, sinó també perquè sinó es gaudeix del son apareixen conseqüències inevitables en el nostre organisme com cansament general, mal humor i, fins i tot, depressió.

Així que la importància de dormir vuit hores condiciona totalment la nostra manera de despertar.
Per poder gaudir d'un bon despertar cal complir aquest mínim d'hores, ja que és quan el nostre organisme ha completat un cicle complet de son en què es travessen les tres fases: son superficial, son profund i son REM.

També és important la llum natural a l'hora de despertar-nos, ja que així aconseguim un despertar espontani i no brusc, això és degut a que la llum natural és capaç d'estimular poc a poc la secreció de cortisol, l'hormona responsable del nostre despertar. Així que utilitzar despertadors convencionals amb so no és tan positiu, ja que interrompen de forma brusca nostre cicle de son en moments en què el cortisol encara està sota, podent comportar estrès i ansietat. I això pot causar conseqüències directes en el nostre organisme, ja que el nostre rellotge biològic ens indica que hem de dormir a la nit i complint tots els cicles de son. Precisament per això, modificar les necessitats del nostre rellotge biològic pot comportar cansament, ansietat i, fins i tot, depressió.
Així que és molt important deixar passar un hora entre el sopar i el moment d'anar a dormir i utilitzar mètodes naturals que en que s'utilitzi la llum per despertar de forma espontània.

Jo ha dit...

Jo, personalment trobo molt interessant el fet de que parli de trastorns i malalties lligades amb el son com és l'insomni, la depressió... Crec que està molt bé conscienciar a la gent de que trastorns com l'imsomni poden ser causats per l'estrès, els canvis d'horari, la realització d'un viatge o les crisis emocionals, també trobo interessant el fet de que és un error obligar-se a dormir cosa que contradiu al que molta gent ha pensat sempre. També trobo molt curiós el cas de la apnea del son ja que no pensava que es pogués aturar la respiració i que la persona només es despertes una mica i recuperés el aire i seguis dormint ja que ho trobo molt interessant. Trobo que és una conferència interessant de veure i amb un fi clarament didàctic.

Anònim ha dit...

És molt interessant el que el Dr. Eduard Estivill, desde petits ens han insistit molt en les hores de descans, sempre ens han dit que han de ser mes de vuit hores al dia i que el millor es que siguin seguides.
conseqüencies de la falta de descans són per exemple: ansietat, angoixa, debilitat, malalties mentals,cansament general, mal humor i, fins i tot, depressió.Per aixó cal descansar i tenir sempre unes hores de descans per poder recuperar l'energia que s'ha gastat durant el dia.

Marc Susanna
4tC

Anònim ha dit...

He trobat molt interessant lo que el Dr. Eduard Estivill ha dit sobre les hores de son diàries, perquè és un tema que hem sentit a parlar i hem ignorat tota la vida pel fet de no saber lo que podia causar no dormir les hores suficients, com : malalties, ansietat, angoixa, debilitat, malalties mentals... que es poden veure reflectides en el nostre rendiment escolar. A part d'això també és important dormir be pel fet de que el cervell emmagatzema la informació apresa durant el dia mentre es dorm. En conclusió, dormir és molt important per la salut física i mental.

-Marc Torrents 4t B

bertaa ha dit...

Aquest Doctor té tota la rao, ja que les persones necesitem unes hores en concret per mantenir una vida saludable. Penso que dormir les hores adecuades o no afecte en el teu rendiment en la escola o en el treball. A més a més jo casi que ho e comprovat, ja que si abans danar a dormir repasas lo que as d'estudiar a l'endemà et surt millor, que no pas si et llevas a les 6 del matí per estudiar, crec qeu això es lo que diu aquest home.
Si no dorms bé a la llarga et pot portar malalties que et poden afectar bastant.
Tot està relacionat amb dormir be: la llum, ambient, soroll... tot això afecta en el teu somni, i llevar-te d'una manera o altre.

És molt interesant l'estudi d'aquest doctor, ja que hi ha moltes coses sobre aquest tema que no sabem i hauriem de fer.

Cristina Fernández ha dit...

No vaig poder anar a la xerrada del Dr. Eduard Estivill, tot i que m'hagues agradat molt anar-hi i a la meva mare també. Aquest senyor, ens parla sobre la importancia de dormir, de com fer adormir els nens petits.
Quan tens una certa edat que rendeixes molt durant el dia, el més important és anar a dormir a una hora normal (les 23,22) i poder dormir 8 hores, així l'endemà no et pesarà tant el cos i es podrà rendir més a l'escola, en els estudis, fent esport, l'atenció... Una de les coses més importants, és que al matí et llevis amb una mica de claror (llum natural del Sol) aixi en veure la llum, els estimuls reaccionen i en un moment et pot canviar l'estat d'ànim.
Personalment, quan jo era petita, els meus pares van utilitzar el llibre del Dr. Estivill, perque tenia el somni canviat, és a dir no dormia. Aixi que els meus pares van seguir el llibre que resumidament, ens explica que s'ha d'ensenyar als nens a dormir sols, no es pot estar gronxant-los cada moment. Així que cada vegada que plorava perque hem deixaven sola, al primer cop venien ràpid, però cada vegada has de tardar més en anar. Deixar que es plori una mica, anar-hi i que el nen vegui que no el deixes sol. I així s'anirà acostumant.
I com deia avans, una de les coses més importants és dormir, per descansar bé, has de sopar una hora avans d'anar a dormir o més estona, menys no és gaire bo. Sopar i anar a dormir, sol portar problemes en l'insomni, ja que pots tenir malsons o per el matí llevar-te enfadat. Coses del cos.