dimarts, 29 d’octubre de 2013

338- Sortida al Centre d'Estudis del Mar de Sitges

Centre d'Estudis del Mar - Sitges
Els alumnes de batxillerat (modalitat científic) van realitzar una sortida al Centre d'Estudis del Mar a Sitges. L'activitat va lligada al temari de biologia de 2n de batxillerat relacionada amb els  continguts d'ecologia.
En l'aula virtual adn-dna.net es pot consultar el dossier de l'activitat i informacions complementàries relacionades amb la sortida en:


Categoria: BIOLOGIA

Curs B09- Ecologia
Tema-5 Sortida al Centre d'Estudis del Mar





Els alumnes que han participat en l'activitat explicaran, en l'apartat de comentaris d'aquest post, aquells aspectes més rellevants de l'activitat realitzada. 

El termini per comentar aquesta activitat finalitza el proper diumenge dia 3 de novembre a les 22:00 h. 

41 comentaris:

Anònim ha dit...

Laura Molero 2nB (Batx.)

L’activitat que vam fer al centre d’estudis del mar de Sitges, vam poder observar la gran biodiversitat que hi ha a la platja. Hi ha una gran varietat d’organismes (animals i plantes) els podem trobar a les roques fins al fons del mar. Pujant a l’espigó vam observar els diferents organismes que vivien distribuint-los en les zones corresponents (supralitoral, mediolitoral i infralitoral).
Amb una corda amb uns nusos separats per 20 cm cada un vam mesurar entre tots quan ocupava la zona supralitoral.
En el seu “laboratori” vam observar diferents espècies, algunes vives com el cogombre de mar i altres dissecades.
Finalment, vam mirar un vídeo sobre la posidònia, els boscos de mar, les espècies marines i quins problemes hi ha actualment a les nostres costes.

Bernat Canals ha dit...

La part que vaig trobar més divertida va ser sens dubte la de l'espigó, en la qual vam buscar animals que hi havia a les roques. Em va sorprendre que en unes roques que veia buides, hi hagués tants invertebrats.

Amb tot, però, crec que la part més important va ser la conscienciació de com es troba actualment la posidònia, la seva importància per les nostres platges i els nostres ecosistemes marins costaners.

Xavier Molet Vendrell ha dit...

La sortida en si considero que va estar be, ja que era algo que, si no tens un cert coneixement previ, és interessant i fins i tot entretingut. Però, personalment, considero que aquella sortida no estava adaptada als alumnes de batxillerat, ja que tot l'explicat allà (excepte la possidònia)eren termes dels que ja haviem tractat tots anteriorment. Potser si que en el moment dels laboratoris va ser entretingut, ja que tenien una explicaió exacte per a cada animal que ensenyàven, i responien els dubtes en bastanta claritat.
El transecte també va estar bé, tot i que anar a buscar cargolines de mar o crancs a la platja, s'hi pot anar qualsevol dia, no fa falta una certa especificació per dur-ho a terme. A més, la zona important de l'espigó on s'hauria de haver fet el transecte hi havia molt mala mar, per lo qual es va tenir que fer a la zona que donava a la platja, on la biodiversitat és menor.
Potser, la pitjor part de la sortida va ser el vídeo passat al finalitzar. En el van pllantejar com un vídeo explicatiu sobre la possidònia, però van ser trenta minuts diferenciant els diferents transectes, i uns deu explicant (bastant per sobre) les característiques de la possidònia.
El que també vaig trobar bé va ser, un cop finalitzada la sortida, el fet de poguer anar al poble un cop acabada la sortida cultural, ja que si ens haguèssim quedat allà on hi havia el centre d'estudis, dues hores i mitjes aproximadament s'haurien fet llargues.

Xavier Molet, 2n Batx. B

Marta Salgado 1r Bat B ha dit...

El passat divendres els alumnes de batxillerat de la branca científica vam visitar el Centre d’Estudis del Mar situat a Sitges.

Primerament vam esmorzar i tot seguit vam entrar a l’edifici per poder veure un vídeo el qual ens explicada moltes coses rellevants de la vida marina. Després vam anar a la platja, més concretament a les roques. Allà havíem d’observar quins tipus d’animals trobàvem i la quantitat. D’aquesta manera anotar-ho al dossier que ens va donar l’escola.

Per finalitzar la sortida el guia que ens acompanyava ens va fer una classe teòrica sobre alguns animals que havíem vist al llarg de la visita. Tot i que altres no.
Segons el meu punt de vista m’ha agradat molt ja que m’interessa el tema animal i crec que vam poder aprendre coses noves en un espai diferent que el de cada dia: la platja.

Ana Lechuga 1rB ha dit...

Ha estat una de les visites que més m'ha agradat, perquè estava lligada completament a l'assignatura de biologia.
En arribar ens van explicar els conceptes de biologia marina més importants: la classificació dels animals. Ha estat interessant perquè en el cas de 1r de Batx no parlàvem d'aquests animals des de 3r d'ESO. A l'explicació la monitora ens va ensenyar els propis animals, una manera d'assimilar millor els conceptes.
A continuació vam parlar sobre la posidònia, una espècie d'algues pròpia del mediterrani que està desapareixent per les següents causes:
-La introducció de noves espècies que poden viure al nostre mar pel canvi de temperatures d'aquest.
-La utilització de sorra de dins del mar per construïr platges més atractives pel turisme.
Un altre punt de la sortida va ser la visualització d’un vídeo que parlava dels diferents nivells del mar i de com segons això es classifiquen els animals.
Finalment, la part més divertida va ser sortir a la platja per localitzar els animals dels quals havíem parlat. Vam trobar crancs i diverses petxines i vam observar la seva posició respecte el nivell del mar.

Natalia de Belza Gassó ha dit...

En el Centre d'Estudis del Mar ens van parlar sobre la posidònia, els organismes que viuen a prop dels espigons i els organismes que viuen a més profinditat.
La posidònia és la vegetació que s'acumula al fons del mar i serveix de refugi per a moltes espècies. Però hi ha moltes actuacions que la danyen: construcció de ports i de litoral, àncores, contaminació, pesca d'arrossegament.
També ens van parlar de les espècies invasores, que són aquelles que degut a l'intecanvi d'aigües de mars diferents causat pels vaixells, espècies exòtiques de mars llunyans ara estan al mediterrani.
Després vam anar a l'espigó i vam llençar una corda amb nusos a l'aigua per veure quins organismes hi viuen. A cada nus s'hi trobaven organismes diferents. Algun exemple és: pagellida al nus 5, cranc de pinces negres al nus 4 i 6 i lapes al nus 7.
També van anar a un tros de la platja on hi havia moltes closques de petxines. Això és perquè l'aigua les arrossega i les diposita allà.
Finalment ens van explicar els invertebrats marins: els porífers, els cnidaris, els cucs, els mol·luscs, els equinoderms i els artròpodes. Ens van ensenyar mostres de meduses, d'estrelles de mar, d'eriçons, d'un pop i d'un cogombre de mar.

Martina Baliu 1r Batx B ha dit...

La sortida cultural a Sitges va ser interessant. A mi la part que més em va agradar va ser quan vam anar al taller i ens van explicar una mica cada organisme que vivia en les aigües de Sitges, i vam poder observar-los gràcies a mostres en conserva que tenien o animals vius de la peixera com les lotúries. Era curiós veure les característiques que ens explicaven en l'organisme de conserva. També em va agradar quan vam anar a l'espigó i vam haver de buscar els diferents tipus d'organismes i a quina zona vivien, va ser divertit perquè les roques de l'espigó relliscaven i estàvem molt a prop de l'aigua. Com a aspecte rellevant, podria dir que vaig quedar sorpresa amb la desaparició dels prats de posidònia, i la importància que tenen aquests, per això em de conservar i cuidar els pocs que queden.

Anònim ha dit...

La visita em va agradar molt, vaig trobar dinàmic i interessant la part de la platja i del laboratori, tot i que els continguts eren molt senzills. El video que ens van passar era interessant, però era massa llarg i al ser l'última activitat es va fer pesat, costava posar-hi atenció. Crec que aquesta visita s'hauria de repetir pels pròxims cursos, tot i que, jo el video el faria juntament amb el llibret, així serà més fàcil de posar-hi atenció, i que la informació se’t quedi més.
Anna Riba 2nB

Ainhoa Álvarez ha dit...

AINHOA ÁLVAREZ - 1r Batx. B

El que més m'ha impactat d'aquesta visita és com la posidònia ha anat disminuint en pocs anys. La posidònia és una planta molt important per l’ecosistema marí, la qual proporciona un espai de reproducció i de refugi de moltes espècies marines. Aquesta planta ha anat disminuint fins arribar a existir un petit tros que actualment està protegit i considerat una reserva natural. Els factors que han intervingut en la disminució de la seva existència han estat diferents, entre els que cal destacar la producció de ports, el que fa que es modifiqui el corrent i es cobreixi de sorra les plantes i, per tant, que no tinguin llum per poder fer la fosíntesi; la contaminació és un altre fet important, com que es llençaven residus al mar, el qual es mou amb els corrents, es creaven algunes algues microscòpiques que cobrien la posidònia i acabaven matant-la; la pesca d’arrossegament i les àncores arrosseguen i mouen el fons marí, sobre la posidònia, fent-la malbé; per acabar, la construcció de litoral també afecta al creixement de la posidònia ja que modifica la direcció dels corrents.

Anònim ha dit...

En la sortida cultural del passat divendres els alumnes de batxillerat científic vam anar al Centre d'estudis del mar a Sitges. Allà vam poder observar mostres de diverses espècies marines que podem trovar en la nostra costa, la gran majria ja les coneixiem o n'haviem senit a parlar de elles. Després vam veure un vídeo sobre aqeuestes espècies i per finalitzar vam anar a les roques de la costa per anar recollir mostres de alguns dels animals marins dels que havíem parlat anteriorment. Va ser un excursió bastant didàctic.
Anna Dávila
1r BATX A

Berta Gracia ha dit...

Els alumnes de 1r i 2n de batxillerat vam anar d'excursió a Sitges, al centre d'estudis del mar.
La visita es va dividir en tres parts:
1r. Primer vam anar a un laboratori on ens van explicar diversos tipus d'organismes marins que ens podríem trobar per aquella zona, i vam pogué observar mostres mortes d'aquests animals i alguns animals vius que estaven a una peixera.
2n. Després vam passar a una sola on ens vam observar com la contaminació i l'acció humana danya alguns organismes, i com canvien les especies.
3r. Vam anar al mar a buscar organismes vius i mesurar a quina alçada del mar estaven. No en vam trobar gaire cosa.

La vista va està molt bé, ja que mai havia pogut estudiar animals marins i reflexionar sobre com afecta la contaminació al mar.

Ester Rabell 1Batx-B ha dit...

L’excursió que vam realitzar a Sitges va ser molt interessant. Durant la visita vam fer tres activitats, la primera ens van explicar els diferents tipus d’animals que es poden trobar en aquella costa. Després ens van ficar un documental que explicava la costa de Sitges i després va manar a posar en pràctica el que ens havien ensenyat anant a buscar alguns d’aquests animals com crancs, cargols… però al no estar la mar tranquila va ser molt dificultós. Ens va sorprendre a la part de la visita de l’explicació que ens ensenyessin diferents taurons i que ens expliquessin que al mar mediterrani es trobaven espècies de tauró blanc.

Neus Torrens ha dit...

Quan vam arribar a sitges, ens vam partir en dos grups. El meu grup, primer ens van explicar els diferents tipus de animals marins que hi havien, i ens van posar diferents exemples que ens van deixar tocar i observar. Hi havia unes peixeres amb diferents animals marins (gambes, cogombres de mar, carolins, etc) que vaig trobar molt interessant que puguessim observar. Seguidament, vam anar a una altra sala i ens van passar un video, on podíem veure i ens explicava diferents animals que viuen al mar. Seguidament vam anar a la platja amb una corda obserbavem diferents anials marins i a quina altura de les roques estava. Vaig trobar que era una excursió interessant de fer i que podessim observar animals marins que quasi mai no haviem pogut observar també ho vaig trobar interessant.

Ricard Fuste 1B ha dit...

Els aspectes que em van sobtar i agradar més van ser els aquaris amb invertebrats estranys que no havia pogut veure ni tocar en cap moment de la meva vida. Una altre cosa que em va agradar veure però que em va semblar una mica bèstia va ser poder veure els animals en “conserva” que tenien en pots perquè hi havia taurons petits i meduses que em van semblar impactants. En general el moment de la sortida que em va agradar més va ser quan vam estar als aquaris i quan vam anar a l’espigó.

Marina Pelfort Moreno ha dit...

La visita al Centre d’Estudis del Mar de Sitges va ser molt interessant ja que vam poder conèixer més sobre les espècies marines i la situació de les costes catalanes, donant importància a la planta posidònia.

Primerament vam mirar un vídeo on ens explicaven la vida marina. Ens ensenyava la situació on vivien les diferents espècies i les seves característiques per viure en aquella zona. L’explicació estava acompanyada d’unes fantàstiques imatges de les espècies.
A continuació ens vam centrar en la posidònia. És una planta marina que només es troba a la Mediterrània, la seva funció és molt important ja que es un productor primari, fixa el fons de la sorra i ofereix un espai de reproducció i refugi. El 1800 estava ple de posidònies però 14 anys després van obrir un canal, cap al 2007 ja la praderia era molt petita i actualment la praderia ha desaparegut. Aquest fet és degut a la construcció de ports, contaminació, pesca d’arrossegament, construcció del litoral i àncores.
Seguidament ens vam traslladar a un espigó on vam observar la zonació litoral. Hi podem distingir tres franges, de la roca fins l’aigua: la zona supralitoral rep els esquitxos de l’aigua, la zona mediolitoral on trenquen les onades i la zona infralitoral es troba permanentment submergida. Vam posar una corda amb nusos cada 20cm aproximadament i vam observar les especies que es trobaven a cada nus. Vam trobar moltes lapes (pallegides) cap al nus 4-5, les cargolines negres també eren força abundants cap el nus 5-6. No hi havia moltes espècies ja que l’espigo va ser construït fa un temps i encara les espècies no estan arrelades allà com estarien en la costa brava que porten milers d’anys allà.
Al baixar de les pedres de l’espigó vam anar a recollir o observar mostres de la platja. Hi vam trobar moltes balbes de petxines, diverses closques de cargol.
Per acabar el monitor ens va explicar les característiques més rellevants dels diferents grups d’animals marins invertebrats, els porífers, els cnidaris, els mol•luscs, els equinoderms i els artròpodes. Va ser molt interessant poder veure aquestes espècies amb els nostres propis ulls. Vaig trobar molt interessant una espècie d’equinoderm, són les holotúries o cogombres de mar. És una espècia amb forma de cagarro o cogombre que per matar espècies i per defensar-se treia el seu estómac, i tenia la capacitat de treure com unes punxes a la seva pell depenen el que vulgues fer.

Vam gaudir d’una bona estona aprenent nous conceptes sobre la vida marina i l’ecologia!

Morgana Palencia Pons ha dit...

El passat divendres dia 25 vam anar a Sitges d'excursió a veure el Centre d'estudis del Mar.
Allà primer ens van dividir en grups i deprès amb el dossier vam anar fent diferents activitats sobre la posidonia.Amb videos, activitats, demostracions i informació extra vam veure la immportancia d'aquesta planta. La posidonia és molt important per a la vida marítima ja que proporciona oxigen i hàbitat per molts peixos però actualment la posidonia escassa i comporta molts canvis i dificultats.Si desapareix la posidonia per culpa de l'acció humana la vida al mar es veurà perjudicada i si aquesta es veu afectada, la humana també ja que formem part del mateix cicle alimentari.
Encara que jo ja havia fet aquesta excursió vaig arribar a la conclusió de que hem de cuidar més els ecosistemes marins tenint cura de la posidonia. Sempre és més important la natura que no els guanys econònics.D'aquest es pot viure a curt temps però si maltractem la natura ens passarà factura...

Anònim ha dit...

Laia Torras Llobet
2nB Batxillerat científic

El passat 25 d’octubre els alumnes de batxillerat científic vam anar al centre d’Estudis del Mar. Allà ens vam donar els aspectes més rellevants de l’ecologia, les interrelacions dels éssers vius de la platja i el mar amb el medi amb l’objectiu de promoure la conservació i la protecció del litoral. En la sortida, vam poder veure alguns organismes que viuen al mar. Vam anar a l’espigo on ens van parlar en què consistia i què podíem trobar i vam trobar organismes com crancs de roca, cargolins negres, puucs de roca, pagellides i baldufes, vam conèixer les diferents zones litorals i per la platja vam recollir petxines i cargolins. Després vam entrar dins del centre i vam observar el cogombre de mar negre i el vam analitzar i ens van fer una xerrada i ensenyar mostres sobre l’estrella de mar, les meduses, etc. I per finalitzar vam observar un vídeo que alguns de nosaltres se’ns va fer una mica feixuc sobre els organismes marins. L’activitat realitzada es valora positivament tot i que es podrien millorar algunes coses com observar més animals i treure o escurçar el vídeo.

Gemma Rigol ha dit...

El passat divendres dia 25 d’octubre, els alumnes de batxillerat de la modalitat científica vam realitzar una sortida al Centre d’Estudis del Mar de Sitges. Aquesta activitat va estar dividida en tres parts; una d’aquestes va consistir en conèixer millor alguns dels invertebrats aquàtics que podem trobar al Mediterrani, els fílums i classes en que estan classificats, algunes de les seves característiques, els medis on habiten, etc. La següent part de la visita va consistir en veure un documental sobre la posidònia, i dins d’aquest van explicar que eren el nècton, el bentos (vàgil i sèssil) i el plàncton i quins organismes es movien de cadascuna d’aquestes maneres. Finalment la última part va consistir en anar a les roques que hi ha al mar fent de barrera perquè la sorra no marxi i localitzar alguns dels organismes estudiats anteriorment, vam trobar només tres organismes diferents ja que la mar estava molt moguda, i de cadascun d’aquests havíem d’apuntar la distància del mar a la qual es trobaven.
La part que més em va agradar va ser la de conèixer millor alguns invertebrats ja que n’hi ha de molt curiosos que no coneixia, com el Cogombre de Mar i també saber més sobre les seves característiques ja que a l’escola encara no hem estudiat gairebé res sobre aquest tema.

Mar Llongueras ha dit...

Aquesta sortida va ser interessant, almenys per mi, ja que estic interessada en biologia marina.
Ens van ensenyar a dividir el litoral en diferents zones: la infralitoral i la mediolitoral i la supralitoral, i ens van ensenyar els organismes que habiten cada una d'aquestes zones. També vam fer un taller que tractava sobre els organismes marins com ara els eriçons, etc. i finalment ens van passar un video, una mica llarg, sobre la posidonia.
La meva valoració és que va ser interessant encara que una mica pobre.

Mar Solà ha dit...

Molts dels espectes treballats en aquesta excursió al Centre d'Estudis del Mar ja havien estat treballats tant a primària com a l'ESO, però no els recordava massa bé. Gràcies a la pràctica del laboratori on vam observar diversos animals i fins i tot tocar-ne un, vaig refrescar la memòria pel que fa a totes les famílies d'invertebrats. Després vaig observar un video on ens parlaven de la Posidònia, una alga del mediterrani important per la reproducció de mols peixos, que s'està perdent, així com també ens van comentar que degut al clima, les condicions del nostre mar estan canviant i això fa que variïn les espècies que hi habiten. Finalment, el meu grup va anara l'espigó a observar i anotar quins organismes i trobàvem, com que hi havia la mar picada no ens podiem acostar a la punta i no vam observar masses animals, només un cranc.
M'agradaria puntualitzar que va ser una excursió molt enriquidora i que em va ajudar a recordar continguts escolars mig oblidats. La recomanaria a tothom, tant grans com petits.

Anònim ha dit...

L'activitat de divendres passat va ser entretinguda. Crec que en el grup que estava l'ordre de les activitats va ser el millor, ja que començavem pel laboratori, seguiem pe el video i finalment tot allò que s'havia comentat ho buscavem i ho classificavem a l'activitat de la platja. Tot i així el video va ser força pesat a comparació de la resta d'activitats ja que eren més de participar i orals i encara que tinguessin conceptes eren entretingudes.
Crec que va estar bé la sortidaa excepció del video.

Júlia Murga Vico 2n.B

Anònim ha dit...

Durant la realització d'aquesta activitat vam poder veure com havia afectat el turisme a la platja de Sitges i que els havia passat a les seves espècies marines, com per exemple la posidònia.
També vam poder aprendre una mica quines eren les espècies que hi habitaven i quines eren les seves característiques principals.

Marc Torrents Yeste 1rB

carola domènech ha dit...

L'activitat més rellevant d'aquesta excursió va ser quan estàvem al laboratori on hi havia unes peixeres amb diferents animals. Allà la guia ens va explicar diferents grups d'animals els quals estaven a les peixeres. Un cop ens va acabar d'explicar tots els tipus ens en va ensenyar uns quants que estaven conservats en formol. La part més interessant, per mi, va ser quan va treure de la peixera un animal molt curiós del qual no havia sentit a parlar mai, un cogombre de mar. Va estar força bé tot i que hi va haver activitats un xic avorrides.

Clàudia Estruch ha dit...

En la primera part de la sortida al Centre d'Estudis del Mar a Sitges ens van explicar la importància de les Posidònies i el perill que corren. Aquest tema em va sobtar molt perquè hi ha moltes activitats humanes que les posen en perill i que segurament, si la gent ho sabés, es podria evitar aquesta situació. A més, ens va ensenyar uns mapes amb la població de Posidònies que hi havia en aquella zona fa uns 20 anys i actualment. No era difícil observar que la població havia disminuït molt i que, si seguia així, no tardaria gaire en desaparèixer completament i això afectaria l'ecostistema, ja que les Posidònies tenen un paper important.

L'altre cosa que em va sorprendre de les activitats realitzades, va ser la gran quantitat d'invertebrats aquàtics que existeixen. Em va semblar molt interesant tots els tipus de meduses que hi ha, les seves característiques i curiositats.

Gemma solanellas bofarull ha dit...

Fa pocs dies vam visitar el Centre d'Estudis de Mar de Sitges, on entre altres coses, ens van mostrar alguns exemplars d'espècies del Mediterrani, tot dient les seves característiques més rellevants, i ens van explicar els problemes que tenien amb els boscos de posidònia, que s'estan reduint (amb totes les seves conseqüències) a zero hectàrees.

A l'espigó vam poder realitzar, tot i la violència del mar, l'activitat d'observar espècies que viuen entre les roques, i comprovar l'altura que es trobaven, ja que d'aquesta depèn la humitat... que els hi arriba.

Edgar Fernandez ha dit...

Al Centre d’ Estudis del Mar de Sitges vam poder aprendre moltes coses relacionades amb els éssers vius del mar. Primer de tot ens van ensenyar un vídeo de la posidònia i d’alguns éssers vius que hi havia en aquella zona. Després vam anar a l’espigó on en vam poder veure alguns éssers enganxats a les roques com per exemple cargols de mar i per acabar ens van ensenyar algues i animals que tenien guardats en peixeres i ens van explicar com es classificaven segons les seves característiques.

Marina Marfil 1rB ha dit...

Després d'esmorzar a la vora del mar, vam poder entrar al Centre d'Estudis del mar de Sitges en una sala on ens van passar un vídeo sobre els peixos que viuen al mar, les seves característiques i funcions, després d'això ens van explicar el concepte de posidònia oceànica que és la planta superior marina que només es troba a la Mediterrània, la qual té un paper en l'ecosistema molt important ja que a part de ser un productor primari, també fixa els fons de sorra i ofereix un espai per la reproducció i el refugi de moltes espècies. Aleshores vam veure uns mapes on podíem adonar-nos de com havia canviat el mar de Sitges respecte anys enrere i a més de la diferència de posidònia marina.
Més tard, vam anar cap a les roques de la platja, les quals hi són per fer una platja artificial, i amb una corda amb nusos, submergint-la i esperant uns cinc o deu minuts vam poder veure els diferents animals que vivien en la superfície del mar i quins eren els que ho feien més al fons si el nus era dels primers o al revés. També vam buscar diferents petxines o roques diverses que hi havia a la sorra, on el guia ens explicava el seu origen.
Per finalitzar l'activitat, vam anar a una sala on ens explicaven les diferents classes d'animals marins que existeixen, és a dir, porífers, cnidaris, cucs, mol·luscs, equinoderms, artròpodes o peixos, i les seves respectives funcions, la forma de reproduir-se, com viuen i es mouen, etc. Va ser interessant que tinguessis exemples d'alguns animals marins perquè així podíem apreciar-los millor.
La valoració de l'activitat és positiva, tot i que la darrera part potser va ser una mica feixuga perquè va ser durant una hora, tot i que era interessant. La millor part va ser quan vam anar a les roques i podíem observar animals nosaltres mateixos. En conclusió, vam aprendre diferents conceptes de la vida marina de Sitges i vam recordar aspectes dels diferents animals marins.

Marina Marfil, 1rB

Júlia Medina B1B ha dit...

El pasat divemdres dia 25 d'octubre els alumnes de 1r i 2n de batxillerat de la modalitat del científic vam fer una sortida al Centre d'Estudis del Mar de Sitges, on ens van ensenyar la diferent fauna d'aquelles platges, també ens van passar un vídeo relacionat amb això i per últim vam sortir a la platja a buscar-ne alguna espècie de les que ens havia explicat per identificar-les. No vam trobar gran cosa, pero algún cargoí i cranc sí.

Vidal Melero Iglesias 1r Batx. B ha dit...

Els alumnes del 1r del batxillerat científic vam anar d'excursió al centre d'estudis del mar de Sitges. La visita va ser molt interessant. Primer ens van explicar la situació de la posidònia marítima i el conjunt d'éssers vius que podríem observar al mar. També ens van explicar els problemes que comporta la construcció de ports i la contaminació a la supervivència i la conservació dels éssers vius que hi habiten. Posteriorment vam anar a les roques que hi havien a la platja i amb l'ajuda d'una guia vam observar els éssers vius que hi havien. Per últim, vam fer el que em va semblar més interessant. Ens van fer una classificació dels éssers marítims i ens van ensenyar mostres d'aquests, com meduses o mol·luscs.
Vidal Melero Iglesias
1r Batx.B

Anònim ha dit...

Personalment, trobo que està molt bé de cara a que els alumnes visquin en la pròpia pell un petit tast del treball de camp, que també és important en el món de la ciència.
La part del vídeo s'hauria de millorar perquè és avorrida, però la part de treball a les roques i al laboratori amb les mostres d'organismes és molt interessant.

Josep Codina Figueras - 2n Batx B

Anònim ha dit...

Clàudia Bausili 2n batx B
La sortida va estar molt bé i penso que s'hauria de repetir, tot i que hi havia parts que no s'adequaven al nivell d'un batxillerat, per exemple, la part de l'aula de fer fitxes tècniques es pot fer a qualsevol edat i el vídeo s'ha de canviar, repetien moltes coses i es podria reduïr a la part de la poseidonia, que va ser molt interessant i així puntualitzar més en aquest apartat.
Anar a l'espigó va estar molt bé.
Jo personalment recomano que es torni a fer!!

Anònim ha dit...

L'excursió del día 25 d'octubre a Sitges va anar molt bé.
La part pràctica, on van anar a les roques de la platja per a buscar organismes amb el sistema de nusos, va ser la millor part. Tots vam participar molt i vam riure tots junts.
La part del laboratori també va anar molt bé, tot i que les explicacions no es pode comparar amb complexitat amb el que fem a classe, vam aprendre coses noves i poder tocar els organismes ens va ajudar molt.
La part del vídeo, la última, va ser la pitjor. Estar 40 minuts ancats en una habitació fosca amb informació de la posidònia de fons va ser, vulguis o no, bastant avorrida.

Jo recomanaria aquesta excursio als futurs batxillerats perquè ens ho vam passar molt bé i va ser interessant.

Jana Vaqués

Anònim ha dit...

Personalment com alumna de l'escola Pia d'Igualada, puc dir que la sortida al Centre d'Estudis del Mar de Sitges, va ser molt dinàmica i pràctica, penso que aquesta és la millor manera per aprendre els coneixements obtinguts, ja que pots experimentar per tu mateix/a el medi i d'aquesta forma veure, sentir i per tant centrar-te millor a la situació determinada en que es troben els diferents individus. Com la importància de algunes algues a les platges (Posidonia) , els diferents organismes (biodiversitat) que hi ha a les roques segons les zones o regions, o la identificació dels éssers vius segons siguin vertebrats o invertebrats.
L'organisme que em va sorprendre més va ser el cogombre de mar negre (Holoturia polii) ja que en un primer moment no ho identificava com a tal.

Tot i així, en alguns aspectes crec que s'hauria de aprofundir més, ja que es notava un nivell inferior de coneixement o informació del que hauria de ser pel nostre curs i edat.


Cristina Benito Elias
2n Batxillerat Científic. B.

Anònim ha dit...

El passat divendres 25 d'octubre tots els alumnes pertanyents a la modalitat científica de batxillerat vam visitar el Centre d'Estudis del Mar de Sitges (Garraf), institució dedicada a l'estudi del mar Meditarrani en la nostra costa, bàsicament de la seva flora i fauna i del seu estat de conservació.
La visita va constar de tres activitats, que vam realitzar en grup. Primerament, vam traslladar-nos al laboratori del centre, on vam analitzar les diferents espècies i fílums d'invertebrats que habiten aquest mar. La següent activitat va consistir en una projecció relativa a l'evolució de la població de posidònia a les costes del Garraf (espècie vegetal única del Mediterrani que constitueix un element clau en la xarxa tròfica marina), incloent també una classificació dels organismes marins (plàncton, nècton i bènton). Finalment, vam arribar fins als espigons del la platja, on vam buscar i observar la seva biodiversitat, aplicant els coneixements obtinguts al laboratori.
Penso que la sortida en si va estar molt bé, però potser correspon més aviat a cursos inferiors en els quals, tot i que tampoc s'estudia aquesta matèria, potser és útil per a adquirir coneixements de caire més general i obert. Personalment, hagués optat per una sortida que fes referència directament al contingut que estem analitzant i hem analitzat en l'àrea de biologia.

Paula López
2n B de Batxillerat

Marta Segura Tomàs ha dit...

L'excursió que vam realitzar al Centre d'Estudis del Mar de Sitges em va agradar força. La part que vam anar a per els espigons a buscar mostres d'animals a les roques va ser la part que més em va agradar. L'explicació que després ens van fer va ser senzilla però interessant perquè ens van ensenyar diversos organismes vius o morts. Per últim, els vídeo que ens van posar el vaig trobar excessivament llarg i es va acabar fent una mica avorrit. Però la valoració total del dia és molt bona.

Manel del Valle Garcia ha dit...

Aquesta excursió ja la vaig fer a la ESO i, per tant, no era una cosa nova per a mi. Trobo que la part que vam anar a la platja i a l'espigó per buscar éssers que haviem vist abans al laboratori va estar bé, però la part del vídeo la vaig trobar innecessaria o bé ens podrien haver explicat alguna cosa durant el vídeo.

En general, trobo que l'excursió és força interessant.

Berta Jorba ha dit...

Un dels aspectes que he trobat més interesants i rellevants de la sortida a Sitges, ha sigut l’explicació de què és la posidònia i la importància d’aquesta en les nostres platges. La posidònia es una planta superior, que ajuda a fixar el fons marí i ofereix un espai de reproducció i refugi per moltes espècies marines. Però aquesta praderia de posidònia ha anat desapareixent de les nostres costes al llarg dels anys a causa de la construcció de ports, la contaminació, la pesca d’arrossegament la construcció al litoral i per les ancores dels vaixells. Per això ens van remarcar la importància de protegir la part de praderia que quedava, perquè sinó al final s’acabaria extingint.
També ens van explicar la biodiversitat que hi havia en el ecosistema i com estaven organitzats els diferents organismes marins; zona supralitoral, mediolitoral i infralitoral. Depenen de la zona on visquin els animals tenen unes característiques o unes altres, a causa de les condicions del medi. Per poder entendre una mica millor aquets aspectes vam realitzar una activitat practica, en la quan observàvem algunes especies que vivien en la zona supralitoral i mediolitoral.
I per finalitzar vam poder obtenir una mica de coneixement de les especies invasores que tenim al mediterrani. Aquestes venen a les nostres aigües generalment a causa dels vaixells mercants, que agafen aigua d’un indret i la tiren al nostre mar. O també com és el cas especial de la Caulerpa que esta a les nostres aigües perquè aquesta alga es va escapar del Principat de Mònaco y lentament va anar colonitzant el fons mediterrani.

Guillem Ordi ha dit...

En aquesta excursió hem anat al centre d'estudis del mar. Hem anat a la platja en un espigó per veure vida animal i també hem anat als tallers a veure restes d'éssers animals.
L'activitat potser ha sigut una mica pesada a k'hora en que explicaven però hem pogut apendre coses noves de la vida marina. Potser, l'activitat, si hagués sigut més dinàmica, hauria estat millor. També m'ha sorprés algunes coses que ens explicava com per exemple del cogombre de mar que vomitava el seu estómag i altres coses.

Guillem Ordi

Pol Soler ha dit...

El que em va semblar més rellevant va ser la facilitat en la que es poden trobar éssers vius a les roques i com n'és de facil delimitar les zones marítimes. A part també em va semblar interessant el problema de la posidonia i el com es podria solucionar. Res més enllà de tot això.

Aina Eroles ha dit...

Durant la visita al Centre d'Estudis del Mar vam realitzar tres activitats, en la primera vam veure un audiovisual sobre la vida marítima i causes de l'extinció de la posidònia en la platja de Sitges, en la segünet acivitat vam mesurar en quina part del litoral es troben especies maritimes i per acabar la visita vam agafar mostres de la platja i després les vam analitzar al laboratori.
Aina Eroles
1r B

Aura ha dit...

L'excursió realitzada a Sigtes va ser una experiència enriquidora per a tots nosaltres. Ens van mostrar exemplars d'animals marins en viu i vam poder fins i tot tocar-ne, van ensenyar-nos restes de fauna i flora marina que s'han trobat a la costa sitgetana, van informar-nos molt d'aspectes com tipologies dels esseres que hi ha, característiques, detalls del mediterrani que no sabiem, etc. Fins i tot vam dirigir-nos a la costa a obervar-ho personalment, és recomanable.