Entrada destacada

638 - Accés a tots els recursos de ciències adn-dna.net

Recursos adn-dna.net En la següent web trobaràs l'accés a tots els recursos de ciències de la naturalesa: adn-dna.net . ...

diumenge, 4 d’octubre del 2015

471 - Dissecció d'un peix



Els alumnes de biologia i geologia de 4t ESO han iniciat les activitats pràctiques de laboratori amb la dissecció d'un peix, continuant les disseccions iniciades en cursos anteriors. Es pot consultar informació sobre la pràctica en l'aula virtual adn-dna.net 2.7:

Categoria
PRÀCTIQUES DE LABORATORI


Pràctica -5 Dissecció d'un peix

Aquells alumnes que han realitzat l'experiència, comentaran els aspectes que considerin més interessants sobre l'observació realitzada.

Per participar a l'apartat de comentaris dels posts d'aquest blog adn-dna  cal seguir les instruccions indicades en el post 341.

Es pot seguir a través de Twitter les actualitzacions dels recursos a adn-dna.net i una selecció de notícies d'interès científic d'actualitat.

26 comentaris:

Unknown ha dit...

Aquesta va ser la primera pràctica de laboratori del curs, i va ser molt interessant. Vam fer la dissecció d'un barat. Mai abans havia fet la dissecció d'un peix. Primer vam fer l'anatomia externa i després la anatomia interna. Fent l'anatomia externa, vam repassar les parts del peix; aletes, opercles, boca, escates... Després, vam obrir el barat amb el bisturí i vam analitzar les parts internes; cor, intestins, estómac...
Una curiositat que em va sorprendre va ser que al obrir-li l’estómac, hi vam trobar-hi una sardina a dins, i era quasi sencera. Això volia dir que el peix era fresc i que abans de ser caçat, es va alimentar. Va ser una bona experiència!

Unknown ha dit...

Aquesta pràctica m'ha semblat entretinguda ja que em diverteix i trobo interessant el fet de disseccionar. Gràcies a això, tot el grup vam gaudir de l'experiència.
Vam poguer veure les diferernts parts internes d'un barat i les seves funcions.
Vam poguer observar que és molt diferent al nostre organisme i a la pròpia idea que teniem d'aquest ésser viu fent diverses incicions amb l'ajuda d'un bisturí i d'unes pinces pel llarg del seu cos deixant a simple vista les seccions més complexes.
Una part de la pràctica que em va sorprendre molt va ser el moment d'extreure-li el cristal·lí per observar la seva funció de lupa que li garanteix a l'animal.

Roccaparros33 ha dit...

la pràctica de loaboratori sobre la dissecció de un peix ( Verat ) va ser força divertida. La finalitat de la pràctica era explorar el funcionament de l'aperell de un peix i també com era la seva pell i el seu cristalí. Durant laspràctyica vemfer moltes coses, vem veure totes les altetes que tenia ( dorsal,anal, ...) També vem observar com eren les dents i com funcinava la seva boca. Vem treure les seves brànquies i vem extreure el cristalí de dintre un ull. Després de observar les seves escames i la seva pell. Vem fer un quadrat a la part lateral del peix i vam observar els seus organs. Dintre l'estòmac ens vemtrobar una sardina. La pràctica va ser molt divertida i vam aprendre molt sobre el funcionament dels peixos.

Elsa Bisbal ha dit...

La última pràctica de laboratori que vam fer va ser la dissecció d'un verat, un peix amb el ventre platejat i el dorsal ratllat d'uns colors blaus i negres. En aquesta pràctica vam observar les parts del peix. Primerament vam obrir-li l'opercle i vam extreure-li les brànquies. Després li vam treure el cristal·lí i vam comprovar que funcionava com una lupa. Finalment, vam obrir-li la panxa. La finalitat d'aquest experiment era identificar les parts del peix i saber-ne el funcionament. He trobat molt interessant aquesta pràctica i l'he trobat força divertida, tot i que m'estaré un temps sense menjar peix.

Unknown ha dit...

Em va agradar molt la pràctica del varat, ja que vam poder veure alguns òrgans i la seva estructura externa i interna.
El que em va semblar més interessant va ser veure que el cristal·lí de l'ull del peix feia de lupa quan el vam ficar a sobre d'un paper on hi havia un text escrit. Vam poder comprovar que feia que les lletres es veguessin més grans.
El més sobtat va ser el fet que a l'estòmac del varat, hi haguéssin dos sardines dins d'ell, encara senceres i sense desintegrar o mig descomposades.
Concluint, va ser una pràctica diferent a les de 3 d'ESO ja que no vam disseccionar un òrgan en concret, com un cor o un pulmó, sinó que vam veure el cos sencer d'un organisme.

Unknown ha dit...

Per començar, el que més em va agradar d'aquesta pràctica va ser extreure el cristal·lí de l'ull del peix ja que mai havia fet res semblant i va resultar curiós i interessant ja que també vam poder observar que l'ull del peix fa la seva funció degut a que la part extreta, el cristal·lí fa de lupa.
Això va poder ser confirmat gràcies a que vam dipositar el cristal·lí a sobre d'un paper reciclat on hi havia lletra escrita, el que va fer que es veiés la lletra ampliada a la zona on hi havia el cristal·lí.
Cal afegir que també em va semblar fascinant va ser mirar l'interior de la boca del peix ja que les dents i el que hi vam veure a dins era curiós.
Sens dubte el que va ser estrany alhora que molt interessant va ser obrir la zona intestinal del peix disseccionat ja que en aquell moment van sortir totes les restes de menjar que contenia el seu interior, incluïdes tres sardines quasi senceres.
Per acabar va estar bé saber quin tipus de cua tenia el nostre peix, si era heterocerca o homocerca i si estava fresc o no gràcies al color fosc o clar de l'opercle.

maria jubert ha dit...

La pràctica de la dissecció del peix, que vam fer la setmana passada al laboratori, va consistir en observar les diferents parts de l'anatonomia del barat.
Primer, amb l'ajuda de les pinces vam observar el opercle, on dins hi havia les branquies, vam agafar dues d'aquestes branquies i les vam observar;eren d'un color vermellós i molt fines. Seguidament, amb les pinces vam tocar amb molta delicadesa les aletes dorsals, pectorals i ventrals, i la aleta caudal del peix. Després per treure alguna de les escates del peix i observar-la vam passar el bisturí per sobre el peix, l'escata era transparent. Finalment, amb el bisturí i les tisores vam treure l'ull i de dins l'ull, el cristal·lí. El vam posar sobre un paper on hi havien diferents nombres, i el vam posar a sobre d'un dels nombres, amb la finalitat d'observar que el cristal·lí fa de lupa, ja que el nombre es veia més enfocat a través d'aquest.

Eva Ferrer ha dit...

La pràctica del varat va ser molt interessant, vam veure la seva estructura externa amb les escates, les aletes, etc i l'estructura interna amb els òrgans i les espines. El que més em va agradar va ser veure el cristal·lí de l'ull. Vam agafar un paper i vam comprobar que el cristal·lí fes la mateixa funció que una lupa.
Després quan estavem observant l'estructura interna a dins hi vam veure dues sardines que s'havia menjat desconpossant-se. M'ha agradat més que les pràctiques de l'any passat perquè no només veiem una cosa amb concret sino que ho observem tot.

Unknown ha dit...

Aquesta diseció em va agradar molt perque, ha sigut la primera vegada que em disecionat un esser sencer en conptes d'un organ com vam fer a 3r, que nomes diseccionavem organs. A mé una cosa que m'ha agradat molt és que a dins de l'estomac hi havia una sardina que el barat estava digerin quanva ser pescat. +agar.io/#RTCEXVam poder diferenciar les diferents tipus d'aletes, les branqueas i vam descobrir que els seus ulls es poden utilitzar com a lupa i a l'hora d'obrir-lo vam poder diferenciar diferents organs.

Anònim ha dit...

Duran la disecció em van sorpendre milers de coses interesants i divertides. Ara us en explicare una o dos de les que em van sorpendre més!
Em va sopendre molt quan li varem fer un foradet a la panxa del peix que li surtisin els budells i els órgans per aquell petit forat fet amb unes estisores.
La disecció la vaig fer amb l'ajud de l'Albert Vich (la meva parella incompatible).
Em va agradar molt diseccionar però em feia un mica d'angunia!

Unknown ha dit...

El que em va semblar més interessant va ser poder veure com és allò que mengem, i que és i que no el que es menja. Va ser una mica fastigós, però va ser interessant saber que dins d'un ull del peix hi ha el cristal·lí i que aquest es pot fer servir de lupa. No es que es vagués molt bé, perquè es veia borrós,però es veia com augmentava una mica la forma de la lletra. També vam veure com les brànquies que tenen els peixos que connectaven amb la boca. Vam obrir el peix i vam mirar com era la musculatura, com era el peix per dintre i tots els òrgans que tenia.

Pol Sabater ha dit...

El passat dimecres 30 de setembre, vam realitzar la practica de laboratori de la disecció d'un verat.
Va ser molt interessant, ja que vam poder observar, la anatomia interna i externa d'aquest peix.
Vam poder observar, les brànquies, els òrgans interns i el cristal•lí de l'ull.
Vaig gaudir molt, fent-la.

Núria Rizo ha dit...

A la pràctica que vam fer l’altre dia dimecres 30 de setembre, on la pràctica tractava en la realització de una dissecció d’un peix anomenat varat, vam poder veure des de la musculatura, que és el que ens mengem dels peixos, fins a les brànquies, el cor i l’aparell digestiu: budells, intestins, fetge, l’anus.. Apart també vam veure les aletes dorsals, la caudal i les pectorals.
De tot lo que vam veure en la pràctica, lo que més curiós em va semblar va ser quan vam obrir l’ull i molt cuitosament i allà hi havia una mena de boleta transparent que es deia cristal•lí que feia una mena de lupa.

Unknown ha dit...

El passat 30 de Setembre vam realitzar la practica numero 1. La practica constava d'observar les parts d'un peix ja siguin intern com extern. La part mes interesant va ser quan el meu company i jo vam extreure el cristal•lí de l'ull. També va ser divertit poder observar les gambes ja que forma part de la seva alimentació.

Núria Membrive Caro ha dit...

El dimecres de la setmana passada vam anar al laboratori i vam fer la dissecció del peix verat i vam veure totes les seves parts. Una de les coses que més em va sorprendre i que abans no sabia va ser la línia lateral, que és un òrgan sensorial que tenen els peixos que serveix per detectar el moviment i la vibració de l’aigua que circula i aquesta ajuda al peix a situar-se i a localitzar les seves preses.
També em semblar molt curiós quan vam veure les brànquies (que són els òrgans encarregats d’extreure l’oxigen de l’aigua i d’expulsar el diòxid de carboni al medi) i el cor, que tenia forma triangular i era de color vermell fosc.

Anna Pauné Serra ha dit...



El passat dimecres vam fer una dissecció a un varat, un peix. Vam veure totes les parts del cos. Va ser molt interessant. Vam veure les parts tant de dins com de fora. De dins vam veure: les brànquies, , budells, intestins, el cor, les dents i la llengua i moltes altres parts més. Externament vam poder observar les escates,opercle, la boca, els ulls, les aletes…

una cosa molt interessant que vam veure va ser l’ull i les parts de dins. Vam poder treure’l i veure com son i una mica l’efecte òptic que tenen.

Unknown ha dit...

Dimecres de la setmana passada dia 30 de Setembre vam fer una dissecció d’un Barat. Vam poder observar-ne algunes de les seves parts anatòmiques internes com les brànquies, el cor, l’estómac , etc. I algunes d’exteriors com els opercles les aletes ventrals, dorsals, anal, pectorals i caudal, l’ull, la boca etc.
La dissecció em va semblar molt interessant i divertida ja que vam poder observar les seves parts internes amb detall.

Unknown ha dit...

El dia 30 de setembre vam fer una dissecció d’un peix que es diu varat. Vam obrir-lo, vam poder observar totes les seves parts i vam descobrir que el tros de peix que ens mengem és la seva musculatura.
Una de les coses que em va agradar més fer, entre d’altres, va ser treure-li l’ull i després separar-li la boleta cristal•lina que tenia a dins, va ser una de les coses més fastigoses i a la vegada emocionants i intrigants que vaig fer.

Laia Pla Almenar ha dit...

En la pràctica del la dissecció del verat el passat dimecres dia 30, la part en el que vaig mostrar més interès va ser en el moment d'agafar el bistuí i vam tallar el cos del peix en un rectangle per observar el que hi havia dintre. Al obrir-lo vam poder distingir tots els òrgans incluits el cor, els pulmons, l'estómac... Ens va agafar curiositat i al obrir l'estómac vam trobar tot de gambetes petites que anteriorment s'havia menjat. Una altre curiositat va ser al treure l'ull, i sortir una bola petita (el cristalí) que feia funció de lupa, al cap d'un temps i trencar-se el cristal·lí va sortir una bola més petita que l'anterior que per primera impressó semblava de vidre, no vaig poder observar-la per falta de temps. Amb la col·laboració de: Sara Ventura Olivella, 2015

Sara Ventura Olivella ha dit...

Quan vam fer la dissecció la setmana passada vaig aprendre moltes coses noves. També em van sorprendre vàries coses molt interessants com per exemple, quan li vam treure l'ull al verat i a dins hi havia un boleta petita i transparent que era el cristal·lí del ull del peix. O quan li vam obrir l'estómac i a dins vam trobar tot de petites gambes que s'havia menjat el verat anteriorment.
Em va agradar molt fer aquesta pràctica ja que podies obrir amb el bisturí tu mateixa el peix i anaves observant les diferents parts del verat com el cor, les brànquies, els pulmons, etc.
Tot i que no ens vam posar guants, vaig disfrutar molt amb aquesta dissecció.

Amb la col·laboració de: Laia Pla Almenar,2015.

Unknown ha dit...

l dimecres passat juntament amb l’Àlex Parcerisas vaig disseccionar un verat. Vam observar-lo internament i externament. Primer vam observar les escames i les aletes: dorsals, ventrals, pectorals, caudal i anals. Després vam mirar el múscul de la cua, el cristal•lí, l’aparell digestiu, etc.
Em va semblar una pràctica molt interessant i divertida ja que vam desenfocar de les classes normals de teoria que acostumen a ser més avorrides, m’agradaria tornar a fer alguna dissecció més endavant.

Aina Torné ha dit...

A mi les coses que em van sorprendre de la dissecció del barat van ser que: segons quin tipus de peixos tenen la cua d’una manera o una altre, pot ser que tingui els dos costats igual o que un costat de la cua sigui més gran que l’altre. També em va sorprendre que el cristal•lí de l’ull faci de lupa i que sigues una bola perfecta i totalment transparent. Les brànquies també m’he les imaginava diferents, no m’imaginava que en tinguessin més d’una a cada costat. I la línia dorsal no pensava que fos tan visible i que servis per detectar moviments i corrents de l’aigua.

Pau Lagunas Rebollar ha dit...

La pràctica realitzada consistia en dissecar un peix, un barat, i veure algunes de les seves parts.
Aquesta pràctica em va agradar molt perquè, tot i no ser la primera dissecció que he fet, és una de les millors.
Les part que més em van agradar van ser: comprovar que el cristal·lí servia com a lupa i trobar una sardina en descomposició dintre del barat.
Va ser una pràctica recomanable i entretinguda, pel meu gust.

Anònim ha dit...

La pràctica de laboratòri ha consistit en la dissecció d'un verat.
Hem portat a terme aquesta pràctica fent un tall en l'estòmac del organisme. Ens hem ajudat amb el bisturí, les tisores i unes pinces. L'interior del peix té els mateixos òrgans vitals que els humans amb la diferència que en comptes de pulmons té brànquies i que les té situades als dos laterals de la cara.
El que més m'ha sorpès es que al fer l'incisió el primer que ens hem trobat no han sigut els òrgans vitals, si no una sardina que encara no havia ingerit;en canvi, el que més m'ha agradat ha sigut extreure el crista.lí del ull. He trobat molt interessant la seva funció de lent augmentativa.
Aquesta pràctica m'ha agradat molt.

Estefania Chavez ha dit...

El que més m'ha agradat, d'aquesta pràctica ha sigut quan vam poder veure l'anatomia interna i externa del peix, perquè vam poder conèixer amb més detall les seves parts i les seves funcions corresponents.
La part interna que més em va sorprendre i em va cridar l'atenció va ser el cristal·lí de l'ull. A més, alhora d' extreure'l vam poder comprovar que és d'una consistència llefiscosa i transparent. La seva funció no només serveix per veure, sinó que també fa de lupa, és a dir, augmenta la mida de la seva visualització.
Una altra part que també em va interessar molt va ser la part interna de l'opercle: les brànquies, que fan la funció de la respiració (extreuen l'oxigen dissolt a l'aigua i el transfereixen al diòxid de carboni) i una de la seves característiques és que després del temps que hagi passat d'haver-lo pescat, pot tenir dos tipus de colors. Si l'han pescat o ha estat a fora de l'aigua menys temps seran d'un vermell més intens, i si és al inrevés seran més fosques.
I el punt que em va atreure més de les seves parts externes van ser les escates. Que és important saber que no tots els peixos en tenen. Fan una funció principalment de protecció. I no tenen el mateix color en el peix sencer: el ventre és més clar, que la part de sobre,ja que és una manera de protegir-se i camuflar-se dels seus depredadors. A més, de que els seus colors són ecològics i s'adapten al medi.
I per concloure diré, que em va entusiasmar el descobriment de per a què serveix la línia lineal o sensitiva: l'ajuda en la seva orientació. I també que vaig poder conèixer perquè hi ha dos tipus d' aletes caudals: les heterocerques i les homocerques, quan tenen lòbuls diferents i quan els tenen iguals,respectivament.

Unknown ha dit...

Aquesta pràctica va ser la primera que vam realizar al començar el curs. Va ser molt interesant ja que al realitzar-la vam poder observar l'anatomia externa i interna d'un barat, va ser molt enriquidor ja que vam poder veure les parts i les seves funcions principals. Al observar l'anatomia en donem compte de que tenim organs semblants, excepte en els pulmons ja que els peixos estan constituits per branquies.
Tambè va ser molt interesant en el moment que vam obrir l'ull vam veure el cristalí que resideix dins l'ull i fa un tipus de augment (lupa). I gracies aquesta pràctica vam veure les tres parts d'un barat; cap (orificis nasals, ulls, boca, opercle), tronc (tipus d'aletes, i la línea lateral) i finalment la cua (aleta caudal). El que hem va cridar l'atenció d'aquesta pràctica van ser les dents, ja que son molt petites i fines (unidades a la mandíbula).