tag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post9032146078628981840..comments2023-07-24T10:46:19.291+02:00Comments on adn-dna: 393- És vàlid el con de l'aprenentatge d'Edgar Dale?Josep M Torra Colomhttp://www.blogger.com/profile/16893462075661504613noreply@blogger.comBlogger60125tag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-36362743690203802612014-09-21T22:35:56.786+02:002014-09-21T22:35:56.786+02:00Jo penso que el con de l'aprenentatge d'Ed...Jo penso que el con de l'aprenentatge d'Edgar Dale sí és vàlid. <br />Totes les activitats passives que un fa (com simplement llegir o escoltar) no se li queda tant la informació perquè com que no hi participa, el cervell no ho interioritza prou. En canvi, en les activitats actives (com parlar-ho o dir-ho), com que hi participes, el cervell guarda més informació perquè ho interioritza més.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10212689736689027771noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-84755482418384360652014-09-21T22:14:15.482+02:002014-09-21T22:14:15.482+02:00Penso que si que és vàlid, perquè aprens més actua...Penso que si que és vàlid, perquè aprens més actuant que no pas llegint o escoltant, perquè al moment de actuar posem tots els sentits i d'aquesta manera fa que l'aprenentatge sigui més bo, com per 4exemple en un debat, seria una manera d'aprendre activament ja que no només rebem la informació sino que també i participem.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14482559010024601380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-43145551368436611232014-09-21T21:47:45.779+02:002014-09-21T21:47:45.779+02:00La meva opinió sobre el con del aprenentatge d’Edg...La meva opinió sobre el con del aprenentatge d’Edgar Dale és que té molta raó en part perquè és totalment veritat que quan vius o sents en directa una cosa o t’hi trobes en la situació se’t queda molt més “gravat” a la memòria que si ho veus o t’ho expliquen per altres fonts.<br />També penso que es una mica relatiu perquè els tants percents els quals ha exposat Edgar Dale al seu con és depèn de la persona. En general trobo molt interessant aquet tema perquè es pot comprovar en casos reals.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14912216612477070171noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-9504439459988391572014-09-21T21:32:47.171+02:002014-09-21T21:32:47.171+02:00El con de l'aprenentatge d'Edgar Dale
El ...El con de l'aprenentatge d'Edgar Dale<br /><br />El con d’aprenentatge autèntic d’Edgar Dale no contenia números però amb el pas del temps s’ha perdut una mica i hi ha gràfics que es representen malament, es representen amb números, això és el que es denomina amb un frau científic perfectament documentat.<br /> <br />El con original d’Edgar Dale et diu que només amb els símbols orals no retens tant la informació que llegeixes com si a més aquesta informació va complementada amb símbols visuals, imatges visuals, imatges fixes, radio o gravacions, pel•lícules, televisió educativa, exposicions, visites i excursions, demostracions, dramatitzacions, experiència simulada i experiència directe entre d’altres coses.<br /><br />Jo penso que la piràmide de Edgar Dale té molta raó, per no dir tota, perquè jo personalment ho he pogut comprovar a la classe. M’ha passat que de vegades a la classe no escoltava i després a casa m’havia de tornar a llegir la informació per poder respondre les preguntes, en canvi, els molts dies que escolto a classe al fer els deures no cal ni que em torni a llegir la informació.<br /><br />Marc Riba Roca<br />4rt C Biologia<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02569497423108216695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-8582695214399181202014-09-21T21:15:54.563+02:002014-09-21T21:15:54.563+02:00Penso que el con d'aprenentatge d'Edgar Da...Penso que el con d'aprenentatge d'Edgar Dale és molt útil i pràctic per els alumnes que els hi costa estudiar, ja que, en aquest con tenen un percentatge de el que recordem segons com ho hem estudiat, ja sigui per pasiva (del 10% al 50%) o per activa (70% al 90%). En aquest con, es plasma perfectament que la millor manera de memorització és per forma activa.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09915716439072244579noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-77454314342123299352014-09-21T21:08:35.523+02:002014-09-21T21:08:35.523+02:00WEBGRAFIA CONSULTADA:
http://clarion.mudejarico.es...WEBGRAFIA CONSULTADA:<br />http://clarion.mudejarico.es/2011/04/el-falso-cono-del-aprendizaje-de-dale/<br />http://jgbasket.net/el-cono-del-aprendizaje-edgar-dale-aplicado-al-baloncesto/<br /><br />Segons la webgrafia consultada, el con del aprenentatge d'Edgar Dale és vàlid, però les xifres que apareixen en algunes il·lustracions del con no són del tot certes, a més de que no van ser publicades per l'autor del con. S'han fet estudis al respecte de les xifres que apareixen del que retenim amb alumnes i els tant per cent donats no són del tot certs, encara que sí que es vàlida l'estrucutra del con.<br />Jo penso, que el con del aprenentatge és vàlid, és vereitat que retenim més participant activament que no pas només escoltant o llegint, és a dir passivament. Però que el que retenim també depèn de la capacitat de cada persona, hi ha persones que tenen més memòria visual que d'altres, n'hi ha que els hi va millor mirar una pel·lícula sobre el tema tractat que no pas llegir-se els apartats del llibre... i n'hi ha que és al inrevés. Tot i així, en la majoria dels casos l'estructura del con és la més vàlida.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09194655545526323844noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-83468104563353961962014-09-21T21:06:06.522+02:002014-09-21T21:06:06.522+02:00Crec que les explicacions que ens dóna Dale són to...Crec que les explicacions que ens dóna Dale són totalment certes ja que hi han diferents maneres d'aprendre i diferents maneres de aprendre i l'ordre que fica ell crec que és correcte.<br />Dit això algun professor ho podria aplicar en les seves classes per demostrar-hoAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/02223827784050395917noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-80996503120760737282014-09-21T20:52:27.024+02:002014-09-21T20:52:27.024+02:00El con d'aprenentatge d'Edgar Dale ens vol...El con d'aprenentatge d'Edgar Dale ens vol donar a conèixer quines són les millors maneres per aprendre més i els resultats són que si aprenem coses a través d'una segona persona, aprenem menys que si realitzem l'acció nosaltres mateixos.<br /><br />Aquest con crec que és vàlid, ja que des de la meva part de l'experiència en el sector de l'aprenentatge, estic d'acord de què utilitzant la part pràctica per aprendre quelcom fa que puguis recordar les coses a més llarg termini que no pas llegint o escoltant de segones persones però crec que la gràfica es podria plantejar des d'una altra perspectiva, ja que en el cervell humà, com més vegades pensis o utilitzis una informació, aquesta informació romandrà al teu cervell, però si no la tornes a utilitzar, el cervell es dóna compte que la informació ja no és necessària i l'esborrarà del teu cervell.<br /><br />Però referint-se a les xifres, hi ha moltes opinions que diuen que van ser posades sense base científica per un treballador de "Mobil Oil Company", ja que el vertader con de l'aprenentatge, segons moltes fonts d'informació, d'Edgar Dale no contenia xifres, i des del punt de la lògica, podríem dir que aquestes xifres no tenen coherència, ja que per només llegir no només te'n pots recordar d'un 10%, i a més, s'han fet altres experiments i han donat els següents resultats:<br />• Passiu: (llegir, escoltar i veure) un 61%<br />• Actiu: (dir, realitzar l'acció) un 84%<br /><br />Des del punt de vista pedagògic i tenint en compte la meva experiència davant l'aprenentatge, jo crec que el con demostra clarament que per què un alumne pugui aprendre, ha de construir ell el seu propi coneixement i és el responsable del seu procés d'aprenentatge i per aquest motiu el con demostra aquest fet. <br /><br />M'agradaria acabar amb una frase de Benjamin Franklin que es molt adient i coherent amb el que he comentat: "Diga'm i ho oblido, ensenya'm i ho recordo, involucra'm i ho aprenc "<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17073593383352444886noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-33526206166614045052014-09-21T20:26:37.349+02:002014-09-21T20:26:37.349+02:00Tot i que aquestes dades hem d’interpretar-les com...Tot i que aquestes dades hem d’interpretar-les com a generals, crec que cada persona té unes habilitats diferents a l’hora d’aprendre. Hi ha gent que té més memòria auditiva que visual o al revés. En el meu cas aquest gràfic és molt encertat.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11484203572052687977noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-59227594910180428122014-09-21T20:26:18.013+02:002014-09-21T20:26:18.013+02:00Personalment crec que si que és veritable ja que m...Personalment crec que si que és veritable ja que molts cops ens hi hem trobat. Per exemple: Quan un dia llegim una redacció ens recordem d'ella com a molt 2 o 3 dies, però si mires una pel·lícula o interpretes un personatge(i nomès ho em representat o llegit un cop) desprès de 2 setmanes encara te'n recordes.<br />Així que una acció tendeix a facilitar un 90% l'aprenentatge del que has representat.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15994765103443359211noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-91591359446601969992014-09-21T19:19:54.051+02:002014-09-21T19:19:54.051+02:00Primer pensava que dir i escoltar són els sentits ...Primer pensava que dir i escoltar són els sentits més importats per la millora de l'aprenentatge. Però veien la classificació d' Edgar Dale i que el més important era dir i fer, vaig veure que tenia raó perquè aprenem quan diem que farem una cosa la fem i posem la màxima atenció i interès. Les persones aprenem més amb allò que requereix la nostre activitat i la implicació directa, perquè el que més es recorda és allò que ens a cridat l'atenció. Des del meu punt de vista el con d' Edgar Dale és vàlid.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10224999991351201966noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-79825436802748414692014-09-21T19:13:45.423+02:002014-09-21T19:13:45.423+02:00(no puc posar accents degut a un problema de l'...(no puc posar accents degut a un problema de l'ordinador) <br />Jo crec que aquesta teoria es una teoria crrece, ja que com mes ludicament s'estudia quelcom, mes s'et "grava" al cervell, fent aixi que t'enrecordis sempr de mes cses.Arnau Raichhttps://www.blogger.com/profile/17267436716570533714noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-13014047384720378162014-09-21T18:57:38.933+02:002014-09-21T18:57:38.933+02:00Estic d'acord amb aquesta teoria ja que desde ...Estic d'acord amb aquesta teoria ja que desde la meva experiencia almenys, es aixi. Crec que es molt mes facil aprendre una cosa a la practica, o quant se't ensenya desde un punt més visual que quant et donen un llibre i et diuen que a partir de la informació que et donen ho tens que entendre pel teu propi compte.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10441609376881247579noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-15104996702018407572014-09-21T18:56:46.278+02:002014-09-21T18:56:46.278+02:00Jo crec que el con d’aprenentatge de Edgar Dale si...Jo crec que el con d’aprenentatge de Edgar Dale si que és vàlid perquè si analitzem els tres cons que hi ha a la pàgina les dades signifiquen el mateix però amb paraules diferents. Ficat a la pràctica jo crec que si que es veritat que tendim més a recordar tot el que fem i diem més que el que simplement llegim. Aquest con pot ser útil per als professors ja que els permet saber com fer que els alumnes recordin dades més rellevants i jo crec que d’aquí treuen els exercicis que fem a classe i per tan jo crec que si la gent el fa servir és perquè realment funciona i per tant, és vàlid.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13059245408957362344noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-10652407833467261312014-09-21T18:11:59.051+02:002014-09-21T18:11:59.051+02:00Jo estic d’acord amb aquest con d’aprenentatge per...Jo estic d’acord amb aquest con d’aprenentatge perquè quan rebem informació sense haver de fer l’esforç de pensar per fer-se una idea pròpia ho oblidem mes fàcilment en canvi quan hem de fer un esforç per explicar-ho o per fer-ho ens cal fer un procés que fa que l’aprenentatge sigui mes elevat però penso que entre llegir escoltar i veure no hi ha tanta diferencia perquè depèn mes de la persona.Laia Colladohttps://www.blogger.com/profile/13480874029630528162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-58037092397621615752014-09-21T18:05:59.849+02:002014-09-21T18:05:59.849+02:00Jo crec que el con de l'aprenentatge d'Edg...Jo crec que el con de l'aprenentatge d'Edgar Dale és vàlid i funciona, ja que personalment he fet molts exàmens i depèn dels exàmens he pogut baixar més o menys del con, i la veritat és que com més avall del con pots arribar a aprofundir un tema, més en saps i més segur et sents alhora de fer els exàmens. Això és degut al fet que tens el tema més après o no, així que jo a base de l'experiència, estic d'acord en el fet que aquest con és vàlid.<br />Joel JunyentAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/10612377278462132955noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-41891723663343933632014-09-21T17:46:58.010+02:002014-09-21T17:46:58.010+02:00Després d'haver-me informat sobre el con de l&...Després d'haver-me informat sobre el con de l'aprenentatge aquí i a altres pàgines web, com per exemple la wikipedia, puc afirmar que no tots són iguals i tenen el mateix contingut. Però sí el mateix objectiu: Donar-nos una idea de quina manera podem estudiar per aprendre millor. El con blau posat aquí i el de diferents colors no tenen la mateixa informació. En un posa "mirar una pel·lícula" i en l'altre no especifica. En canvi els dos volen arribar al mateix. <br />Aquest con en general, personalment crec que no en totes les persones té el mateix resultat. Per exemple, si jo miro una pel·lícula o vaig en una exhibició, la informació rebuda l'emmagatzemo més que no pas si tinc una conversació del mateix tema. En aquest cas, a mi se'm guarda més l'activitat visual i auditiva a diferència de la participativa.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11776182039254659626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-71881209846954721122014-09-21T16:35:46.501+02:002014-09-21T16:35:46.501+02:00Penso que el con de l'aprenentatge és totalmen...Penso que el con de l'aprenentatge és totalment vàlid ja que el sistema neurològic funciona a base de la repetida introducció d'una mateixa informació en el cervell, per tant com més contundent és aquesta introducció d'informació i més utilització en fas, més queda.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10667089483098779146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-31157309582135546102014-09-21T15:22:48.560+02:002014-09-21T15:22:48.560+02:00-Segons la informació que he trobat sobre el con ...-Segons la informació que he trobat sobre el con de l’aprenentatge d’Edgar Dale es vàlid s’hi s’interpreta de la manera correcte, sense cap termini de temps establert.<br />http://es.wikipedia.org/wiki/Edgar_Dale<br />http://clarion.mudejarico.es/2011/04/el-falso-cono-del-aprendizaje-de-dale/<br />http://stellae.usc.es/red/blog/view/7885/el-cono-de-la-experiencia-edgar-dale<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/12031889943751594104noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-84039148187095455392014-09-21T15:16:13.307+02:002014-09-21T15:16:13.307+02:00Segons el meu punt de vista el con d’ aprenentatge...Segons el meu punt de vista el con d’ aprenentatge creat per Edgar Dale és un procediment avantatjós a l’hora d’ aprendre o estudiar nous conceptes, malgrat que en un tan per cent dels casos no sigui del tot efectiu com en els de població afectada per malalties neurològiques que els incapacita aconseguir aquestes habilitat concretes . I puc afirmar que funciona gràcies a que els estudiants quan fem un seguiment dels passos indicats al con i l’apliquem a la pràctica diària dóna resultats positius. Per exemple, el meu mètode d’aprenentatge rutinari es basa en una lectura prèvia a l’estudi, la repetició de paraules, el repàs visual o esquemàtic del tema, l’atenció a les explicacions a classe i de manera més activa l’ explicació de tots els coneixements obtinguts a algú. I crec doncs que per aconseguir –ho al 90% hauria d’afegir d’altres passos comentats al post 393 també imprescindibles. I finalment voldria concloure,validant l’ús del con d’aprenentatge com l’ adquisició favorable de coneixements nous.<br />Mònica Tibau Aynès<br />1r Bat 2014/2015Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01891134003124536255noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-39935278380660718752014-09-21T13:29:41.783+02:002014-09-21T13:29:41.783+02:00Edgar Dale, que va ser un pedagog d’Estats Units, ...Edgar Dale, que va ser un pedagog d’Estats Units, va proposar un con sobre l’efectivitat de sistemes d’aprenentatge. És una piràmide, on a la base es troben els sistemes més eficaços i a la part de dalt, els menys eficaços.<br />Pot ser que aquest con sigui o no cert. Per saber-ho, s’ha de posar en pràctica, però crec que si que és útil, ja que, amb el què diu té raó. Al cap de dues setmanes recordem el 10% del què llegim i, si per exemple estem estudiant literatura i representem una obra teatral sobre alguna novel•la, recordarem el 90%. Crec que aquest con és molt general perquè per exemple, una persona que té molta memòria fotogràfica recordarà molt més del percentatge que diu. Però, en resum i en la pràctica, aquest con és vàlid.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09660950287928895323noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-37617090172310290222014-09-21T12:50:20.236+02:002014-09-21T12:50:20.236+02:00El con de l'aprenentatge és fals, perquè són d...El con de l'aprenentatge és fals, perquè són dibuixos que estan penjats a internet i no son cientifics ni estan comprovats cientificament. En un estudi que es va fer en una escola recentment entre professors i alumnes, va sortir el resultat molt diferent. Els resultats del seu estudi va ser:<br /><br />el que llegim: 63,57<br />el que escoltem: 57,86<br />el que veiem: 63,57<br />el que veiem y escoltem: 78,57<br />el que diem i expliquem: 80<br />el que diem i fem: 94,29<br /><br />WEBGRAFIA<br /><br />- http://es.wikipedia.org/wiki/Edgar_Dale<br /><br />- http://clarion.mudejarico.es/2011/04/el-falso-cono-del-aprendizaje-de-dale/Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14871778269373272825noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-2911784833685368152014-09-21T12:31:07.825+02:002014-09-21T12:31:07.825+02:00Jo crec que "El con de l'aprenentatge&quo...Jo crec que "El con de l'aprenentatge" que proposava Edgar Dale sí que és vàlid i que tenia raó:<br />Els estudiants, generalment, estem acostumats a estudiar llegint el llibre o els apunts del que hem escoltat a classe i poca cosa més. Llavors aquests coneixement ens queden a la memòria poc temps i els anem oblidant. En canvi, si els poséssim en pràctica i els treballéssim d'una manera més didàctica els adquiriríem per més temps i de manera més eficaç. <br />A més, els mecanismes de la nostra memòria neurològica funcionen i es reforcen a mesura que anem repetint una acció, per tant, la informació amb què treballem s'aprèn més eficaçment perquè com més cops passen els senyals elèctrics per un determinat recorregut neuronal millor queden "arxivats" en el nostre cervell.<br />Aquesta teoria confirma el que Confuci va dir:<br />"M'ho varen contar i ho vaig oblidar.<br />Ho vaig veure i ho vaig entendre.<br />Ho vaig fer i ho vaig aprendre."<br /><br />Webgrafia:<br />- http://blocs.cpnl.cat/programacions/2010/06/30/el-con-de-laprenentatge-edgar-dale/<br />- http://cancantocompetencies.blogspot.com.es/2009/01/el-con-de-laprenentatge.html<br />- http://adn-dna.blogspot.com.es/2014/09/393-es-valid-el-con-de-laprenentatge.htmlAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/10604217421389995530noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-71015399844213421242014-09-21T12:22:05.278+02:002014-09-21T12:22:05.278+02:00Penso que el con de l'aprenentatge elaborat pe...Penso que el con de l'aprenentatge elaborat per Edgar Dale és vàlid, ja que la classificació que fa de les formes d'estudiar per als exàmens és la que realment ens servirà per recordar les dades més importants, és a dir, representar el que volem aprendre és el que més ens farà recordar allò que volem estudiar.<br />Amb una sola lectura, el que sentim o els dibuixos que veiem només aconseguirem recordar petites dades quan fem un examen, de manera que no és una forma gaire vàlida per estudiar. En canvi, si anem a veure una representació teatral, participem en un debat o bé tenim una conversa sobre el tema, ja aconseguirem recordar fins al 70%, de manera que són formes bastant útils a l'hora d'estudiar. Però si volem recordar-ho gairebé tot el millor és que representem el que volem aprendre, de manera que aconseguirem recordar-ho quasi tot. Penso que els percentatges són bastant reals, ja que el que hi ha a la part superior del con és el que realment serveix menys per estudiar.Marc Ponshttps://www.blogger.com/profile/16183470138622952207noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2012089347045608056.post-18225188540243446462014-09-21T11:55:18.520+02:002014-09-21T11:55:18.520+02:00Aquest gràfic, resulta d'allò més clar perquè ...Aquest gràfic, resulta d'allò més clar perquè amb un simple cop de vista entenem que, fonamentalment les persones aprenem més les coses que requereixen de la nostra activitat i implicació directa, el que anomenem "aprendre fent", és a dir, aprenentatge actiu. <br />En canvi, a la part més estreta del con trobem les coses que menys recordem de les nostres activitats d'aprenentatge i que són les activitats verbals, l'aprenentatge passiu.<br /><br />Fins aquí tots podem estar-hi d'acord, però a partint d'aquest punt podem dubtar de la seva validesa.<br />En diversos blogs veiem com el posen en dubte, allà ens diuen que la versió del con que podem trobar avui en dia ens marca uns percentatges del que recordaríem en cada activitat, sovint acompanyats d'un període de temps. Dons bé, resulta que, segons aquestes fonts, el percentatges no estan basats en dades científiques, diuen que són falsos. A més ens asseguren que el con original de Dale no portava pas cap mena de percentatge i deia que no es podia determinar ja que depenia de molts factors.<br /><br />I seguint l'article d'un d'aquests blogs, he arribat a un apartat on hi apareixia un estudi que havien realitzat ells mateixos a persones adultes, i els resultats eren totalment diferents. En el que apareix en el suposat fals con, els resultats van del 10% (el que recordem d'una lectura dues setmanes després) fins al 90% (quan vivim l'esperiència), i en canvi, en l'estudi del blog del post ens asseguren que les estadístiques anirien del 63% al 94%, i són dades que tampoc sabem si estan verificades.<br /><br /><br />El que aprenem de tot això és que clarament, aprenem molt més vivint i fent que rebent una explicació o fent una lectura, i que no ens podem acabar de refiar mai de tot el que trobem penjat a les xarxes.<br /><br /><br />Webgrafia: <br />http://clarion.mudejarico.es/2011/04/el-falso-cono-del-aprendizaje-de-dale/<br />http://www.willatworklearning.com/2006/05/people_remember.html<br />http://es.wikipedia.org/wiki/Edgar_DaleAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/08034784217917004089noreply@blogger.com