El coneixement de l'anatomia humana és una part important del curriculum de ciències de la naturalesa en primària i secundària, a la vegada que és troncal pels estudis superiors relacionats amb les ciències de la vida.
Google Body Browser és una nova eina que a través d'internet ens permetrà "navegar" per l'interior del cos humà i disposar d'un atlas d'anatomia en tres dimensions.
La tecnologia WebGL permet veure gràfics tridimensionals en el mateix navegador sense necessitat de descarregar complements. Cal utilitzar un navegador amb WebGL activat (Firefox 4 beta).
En el següent video es pot veure el funcionament de l'aplicació.
Per ampliar informació sobre anatomia humana es pot consultar en l'aula adn-dna.net el següent curs:
B10- Cos humà: anatomia i fisiologia Tema- 0 Recursos generals Recursos: 01- Anatomia humana: Visible Body 02- Anatomia humana: Google Body Browser demo
Els bacteris es reprodueixen per bipartició. L'ADN nuclear es replica, sintetitzant una nova molècula idèntica a l'original. Les molècules d'ADN s'allunyen les unes de les altres i cadascuna formarà l'ADN nuclear de les dues cèl·lules filles que es van formant. Els altres components del citoplasma es distribueixen als dos costats de la cèl·lula mare. Finalment, el mesosoma central es tanca i es formen els nous sectors de paret cel·lular en el seu interior.La fase activa de reproducció en els bacteris té una durada que oscil·la entre els vint i seixanta minuts.Resultat final, dues cèl·lules genèticament idèntiques.Les còlonies de bacteris estan formades per individus clònics.
La varibilitat genètica en les poblacións bacterianes s'origina per mutacions i els mecanismes de parasexualitat: transducció, conjugació i transformació.
La transformació consisteix en l'intercanvi genètic que es dóna quan un bacteri es capaç de captar fragments d'ADN procedents d'un altre bacteri que es troben dispersos en el medi.
El següent esquema ens mostra el procés.
Aquest procés natural de transformació bacteriana s'utilitza en biotecnologia, aplicant tècniques d'enginyeria genètica, per obtenir substàncies útils (hormones, ...).
En el següent vídeo podem veure una interpretació, en clau d'humor, d'aquesta tècnica.
Per ampliar coneixements sobre aquest tema es pot consultar en l'aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B03- Cèl·lules i virus
B07- Genètica
B13- Biotecnologia
Els lectors del bloc poden aportar, en l'apartat de comentaris d'aquest post, aquelles informacions que considerin adients relacionades amb el tema.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
19- La nit. Sexe, drogues i cor
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 19 es faran públics el proper dilluns 13 de desembre. Aquest és l'últim comentari d'aquest trimestre, continuarà el mes de gener de 2011.
En el post 58 d'aquest blog es plantejava la pregunta:Què és la vida?. El microbiòleg Ricardo Amils en el programa tres14 ens donava una possible interpretació. Fins ara es considerava la matèria viva formada pels següents bioelements primaris: carboni ( C ), hidrogen ( H ), oxigen ( O ), nitrogen ( N ), fósfor ( P ) i sofre ( S ).
Aquest bacteri pot crèixer amb elevades concentracions d'arsènic ( As) en el medi i incorporar-lo a través del seu metabolisme a les pròpies biomolècules ( DNA, proteïnes,...) en lloc del fósfor ( P).
En el següent vídeo promocional del llac Mono podem veure com és l'ecosistema on es desenvolupa aquest bacteri.
Aquesta descoberta és una mostra més de la capacitat d'adaptació de la vida en condicions extremes. A la vegada ens amplia l'horitzó en el sentit que la vida pot tenir "altres" formes d'organització diferents a les conegudes fins ara. Caldrà afegir aquest nou coneixement a la recerca en astrobiologia.
Els lectors del bloc poden incorporar en l'apartat de comentaris d'aquest post enllaços a diferents interpretacions sobre aquesta notícia o la seva valoració personal de l'abast d'aquesta descoberta.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
18- Emocions. La felicitat com a assegurança de vida
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 18 es faran públics el proper dilluns 6 de desembre.
En el post nº 88 comentava l'actualització en l'aula virtual adn-dna.net del curs B04-Metabolisme. Avui incorporo en aquest post una animació sobre l'organul cel·lular que aporta energia a les cèl·lules eucariotes, es tracta, del mitocondri. Aquest tipus de recursos didàctics poden facilitar la comprensió dels processos cel·lulars i l'estructura dels organuls que hi intervenen.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
17- Estrès. Viure al límit
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 17 es faran públics el proper dilluns 29 de novembre.
La biotecnologia utilitza el éssers vius per obtenir-ne productes útils. L'aplicació pràctica dels processos biotecnològics requereix de coneixements en el camp de la biologia, bioquímica, enginyeria genètica, farmàcia, medicina, agricultura, veterinària, ... Això fa que els camps d'aplicació de la biotecnologia siguin amplis i amb moltes possibilitats professionals.
En aquest post centrarem l'atenció en els organismes transgènics, concretament el blat de moro,i la polémica plantejada amb el seu conreu a Espanya. Utilitzant la informació facilitada en el programa "crónicas.RTVE.es".
Aquest programa es pot acabar de veure sencer en l'aula virtual adn-dna.net Curs B13- Biotecnologia
Tema- 2 Organimes transgènics
Recursos nº 1,2,3,4 i 5
Els alumnes de 4t ESO que cursen l'assignatura de biologia i geologia inclouran els seus comentaris segons les indicacions donades en el Curs A01- Activitats alumnes 4t ESO
Tema- 3 Gens i manipulació genètica
Activitat 01 - Comentari transgènics
L'activitat queda oberta a la participació lliure de tots els lectors del bloc.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
16- Activitat física 2: ...i com no deixar de córrer
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 16 es faran públics el proper dilluns 22 de novembre.
La fotosíntesi és un procés metabòlic on es transforma l'energia lluminosa provinent del Sol en energia química (ATP) i poder reductor NADPH i, amb això, es sintetitza hidrats de carboni (glucosa)a partir de l'aigua i el diòxid de carboni de l'atmosfera.
A més, l'energia i el poder reductor s'utilitzaran per reduir i assimilar altres bioelements necessaris per sintetitzar la matèria orgànica, com el N i el S.
La fotosíntesi anoxigènica o bacteriana és pròpia dels bacteris porprats i verds del sofre. És la forma més senzilla i primitiva,no allibera oxígen.
La fotosíntesi oxigènica la realitzen cianobacteris, algues i plantes. L'equació general és la següent:
Aquest procés anabòlic autòtrof , en les cèl·lules eucariotes, es desenvolupa en el citoplasma dins els cloroplast.
Esquema cloroplast
De les reaccions metabòliques implicades, n'hi ha que requereixen la presència de llum i altres no, per aquest motiu distinguim dues etapes:
- Fase clara o lluminosa que es porta a terme en les membranes tilacoidals. Es genera ATP i NADPH.
- Fase fosca o biosintètica que es desenvolupa a nivell de l'estroma i permet sintetitzar matèria orgànica a través del cicle de Calvin consumint l'ATP i el NADPH generat en la fase clara.
En l'aula virtual adn-dna.net he actualitzat el curs B04- Metabolisme:
Tema - 6 Anabolisme autòtrof - fotosíntesi
La consulta dels esquemes, animacions i vídeos faciliten la comprensió d'una part del temari de biologia de 2n de batxillerat.
Els lectors del bloc poden suggerir, en l'apartat de comentaris d'aquest post , altres enllaços que considerin adients i relacionats amb els temes tractats.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol: 15- Activitat física 1. Com començar ...
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 15 es faran públics el proper dilluns 15 de novembre.
Edmond Fischer, premi Nobel de fisiologia, és entrevistat per Eduard Punset en el programa REDES. Al llarg del programa es mostra el complex funcionament de la cél·lula i com l'error en algún enzim comporta conseqüències greus per l'individu.
"Si la fosforilación falla, el 99'99 de las veces se desencadena una enfermedad"
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
14- Tabac. com deixar de fumar
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 14 es faran públics el proper dilluns 8 de novembre.
La ciència és present a la nostra societat en situacions molt diverses. Després de visionar el següent vídeo es proposa al lectors del bloc respondre, en l'apartat de comentaris d'aquest post, explicant cinc aspectes de la seva vida quotidiana on es reflecteixin els avenços del coneixement científic.
Aquesta activitat està adreçada als alumnes de 3r ESO i altres lectors que desitgin realitzar-la.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
13- Alcohol. Elogi de la moderació
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 13 es faran públics el proper dilluns 1 de novembre.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
12- Carbohidrats. Dolços que amarguen
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 12 es faran públics el proper dilluns 25 d'octubre.
Els alumnes de batxillerat (modalitat científic) realitzaran el proper divendres 22 d'octubre una sortida al Centre d'Estudis del Mar a Sitges. L'activitat va lligada al temari de biologia de 2n de batxillerat i s'inclou en els continguts d'ecologia de les proves de selectivitat.
En l'aula virtual adn-dna.netes pot consultar la informació relacionada amb aquesta sortida en:
Curs B09- Ecologia
Tema-4 Sortida al Centre d'Estudis del Mar
El proper dimarts dia 2 de novembre es faran públics el comentaris sobre la sortida incorporats en aquest post.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
11- Proteïnes. Carnívors per vocació
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 11 es faran públics el proper dilluns 18 d'octubre.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
10- Greixos. Plaers perillosos
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 10 es faran públics el proper dilluns 11 d'octubre.
El metabolisme és el conjunt de reaccions químiques que es produeixen a l'interior de les cèl·lules i permeten aconseguir la matèria i l'energia per realitzar les funcions vitals. Podem diferenciar dos tipus de vies metabòliques:
- Catabolisme, són reaccions d'oxidació, degradació i alliberen energia.
- Anabolisme, són reaccions de reducció, síntesi i requereixen energia.
Totes les reaccions del metabolisme són catalitzades per enzims.
En l'aula virtual adn-dna.net he actualitzat el curs B04- Metabolisme en els temes següents:
Tema - 0 Recursos generals sobre metabolisme
Tema - 1 L'activitat enzimàtica
Tema - 2 Catabolisme respiratori de glúcids
La consulta dels esquemes, animacions i vídeos faciliten la comprensió d'una part del temari de biologia de 2n de batxillerat.
Els lectors del bloc poden suggerir, en l'apartat de comentaris d'aquest post , altres enllaços que considerin adients i relacionats amb els temes tractats.
El proper dissabte 2 d'octubre el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona realitza una joranada de portes obertes que pot set molt interessant per totes aquelles persones interessades en la recerca dins el camp de la biomedicina.
Els lectors del bloc que assisteixin a la jornada poden comentar els aspectes que considerin més rellevants dins l'apartat de comentaris d'aquest post.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
9- Vitamines i minerals. Per què els metges aconsellem menjar fruita
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
Els comentaris sobre el capítol 9 es faran públics el proper dilluns 4 d'octubre.
La meiosi és un mecanisme de divisió cel·lular que té com a objectiu produir gàmetes haploides. Comprèn dues divisions succesives:
- La primera divisió meiòtica ( meiosi I ), és reduccional ja que les cèl·lules filles tenen la meitat de cromosomes que la cèl·lula mare. Durant la profase I es produeix l'entrecreuament entre cromàtides no germanes que dóna lloc a la recombinació genètica.
- La segona divisió meiòtica (meiosi II) té lloc simultàniament a les dues cèl·lules filles originades en la primera divisió, és semblant a una divisió mitòtica. És una divisió equacional, les cèl·lules filles tenen el mateix nombre de cromosomes que la cèl.lula mare.
Entre les dues divisions meiòtiques no hi ha replicació (duplicació) del DNA.
El resultat final de la meiosis és obtenir quatre cèl·lules haploides ( n cromosomes) a partir d'una cèl·lula diploide ( 2n cromosomes).
En la següent animació de Ramón Giráldez (Universidad de Oviedo) podem veure en detall el procés de la meiosi
En l'aula virtual adn-dna.net es pot ampliar informació ( videos, animacions, activitats, imatges microscòpiques, ...) sobre la meiosi consultant:
Curs B05- La meiosi i la reproducció sexual
També en el canal adn-dna.net a YouTube es poden veure altres videos i animacions que faciliten la comprensió del procés.
Els lectors del bloc poden participar a través dels comentaris d'aquest post indicant enllaços sobre la meiosi.
Comentaris sobre el llibreLa ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol:
8 - Coagulació. Una tempesta en un vas sanguini
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida B10- El cos humà:anatomia i fisiologia B11- La nutrició humana
En el post nº 69 d'aquest bloc es pot fer els seguiment dels comentaris realitzats fins al capítol nº 6 del llibre.Els comentaris sobre el capítol 8 es faran públics el proper dilluns 27 de setembre.
Aquest post és una activitat adreçada als alumnes de biologia i geologia de 4t ESO. Es demana respondre en els comentaris d'aquest post quines aportacions a la ciència a fet James Lovelock. Indicar la bibliografia i webgrafia consultada.
Pot servir d'ajuda consultar en l'aula virtual adn-dna.net el curs B09- Ecologia.
L'activitat està oberta també a tots els lectors del bloc. Les respostes es faran públiques el proper dilluns 20 de setembre.
Comencem el curs 2010-11 continuant un treball iniciat el curs anterior amb els alumnes de biologia humana de 1r de batxillerat. Seguirem amb la publicació del comentaris sobre els capítols del llibre La ciència de la salut publicat per Valentí Fuster.
En aquest post es comenta el següent:
7- Hipertensió. L'assassina silenciosa
Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:
B02- La química de la vida
B10- El cos humà:anatomia i fisiologia
B11- La nutrició humana
En el post nº 69 d'aquest bloc es pot fer els seguiment dels comentaris realitzats fins al capítol nº 6 del llibre.Els comentaris sobre el capítol 7 es faran públics el proper dilluns dia 20 de setembre.
Eduard Punset en el seu programa de divulgació científica REDES ens presenta a través d'una entrevista amb Francisco Fernández-Aviles,cardiòleg de l'hospital Gregorio Marañon, com a de ser el tractament de les malaties del cor en el futur. Resulta especialment interessant i a la vegada esperançadora la tècnica de fer un cor bio-artificial.
En l’aula virtual adn-dna.net, dins el curs B10 – El cos humà, es pot ampliar informació sobre el cor consultant el Tema- 2 dedicat a l'aparell circulatori.
Els lectors del bloc poden incorporar,en l'apartat de comentaris d'aquest post ,aquelles informacións i referències que considerin adients sobre els órgans bio-artificials.