diumenge, 17 d’octubre de 2010

92 - Centre d'Estudis del Mar - Sitges

Centre d'Estudis del Mar - Sitges
Els alumnes de batxillerat (modalitat científic) realitzaran el proper divendres 22 d'octubre una sortida al Centre d'Estudis del Mar a Sitges. L'activitat va lligada al temari de biologia de 2n de batxillerat i s'inclou en els continguts d'ecologia de les proves de selectivitat. 

En l'aula virtual adn-dna.net es pot consultar la informació relacionada amb aquesta sortida en:

Curs B09- Ecologia
Tema-4 Sortida al Centre d'Estudis del Mar

El proper dimarts dia 2 de novembre es faran públics el comentaris sobre la sortida incorporats en aquest post.

35 comentaris:

Anònim ha dit...

El passat divendres 22 d'Octubre els alumnes del batxillerat científic de primer i segon vam anar a visitar el Centre d'Estudis del Mar de Sitges.
Per començar vam fer una activitat relacionada en observar la diversitat d'animals i/o vegetació a la roques d'un dels espigons de la platja. En aquesta activitat vam poder observar espècies com les algues vermelles, les algues verdes, algues marrons, lapes, cargolins...
Després vam agafar mostres de petxines que anàvem trobant per la platja camí del centre.
Un cop al centre, ens van fer una explicació de la posidònia i de la seva exitència a la costa Mediterrània i tot seguit vam veure un audiovisual basat en els diversos nivells del medi marí. En acabar vàrem anar als laboratoris on ens van ensenyar mostres dissecades de meduses, algún tauró... i també vam poder observar els éssers vius de les peixeres, on ens va cridar molt l'atenció el cogombre de mar.
Després de realitzar aquestes activitats al centre vam tenir un temps per passejar pel centre de Sitges i dinar.
Ha estat una excursió curiosa perquè hem conegut aspectes del medi marí que no coneixiem.

Mònica Biosca
1r de batxillerat B

Anònim ha dit...

Els alumnes de la modalitat cientifica de batxillerat el pasat divendres 22 d'octubre vam fer una sortida al Centre d'Estudis del Mar a Sitges.
Aquesta sortida ens va permetre conèixer la distribució de la fauna i la vegetació marina en els seus diferents nivells ( zona nerítica, regió pelàgica i regió bentònica). Bàsicament, ens vam centrar en un tema de preucupació actual de la fauna marina: la extinció de la Posidonia oceanica. Aquesta nomès es troba en zones mediterranies i a causa de múltiples efectes (la majoria humans) a mimvat la seva reproducció. Un cop en el laboratori vem aprofundir més conceptes sobre les mostres recollectades per a nosaltres a la platja i també d'altres animals marins i algues.

Iris Carré Rubio (1rB)

Anònim ha dit...

Els alumnes del batxillerat científic de l'Escola Pia, aquest divendres dia 22 d'Octubre hem anat al Centre d'Estudis del Mar a Sitges. Allà hem observat la flora i la fauna marina de les zones supralitorals i mediolitorals, utilitzant una corda amb nusos com a eina de treball. Seguidament hem vist un documental sobre la biodiversitat al mar i de la planta Posidònia .
Per finalitzar l'activitat hem anat al laboratori i em identificat alguns animals i plantes del mar, com per exemple el cogombre de mar, la medusa o el tomàquet de mar.
Realitzant aquesta sortida hem pogut observar la biodiversitat que amaga el Mar Mediterrani, principalment, a la platja de Sitges.


Cristina F. 1r BATX B

Anònim ha dit...

El divendres 22 d’Octubre els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat de la modalitat científic varem anar al Centre d’Estudis del Mar de Sitges.
Quan varem arribar allà ens varem dividir en grup i amb la nostra respectiva monitora, vam anar fins a un dels espigons de la platja on a partir d’unes cordes vam poder veure la diferents flors i fauna que hi ha a la zones mediolitoral i supralitoral. Un cop acabada l’activitat i mentre tornàvem cap al centre, anàvem recollint petxines que trobàvem.
Un cop al centre varem anar a una sala on ens van explicar que era la posidònia i on estava localitzada dins el mar Mediterrani i després ens van mostrar un vídeo on hi havia una explicació dels diferents nivells al mar. Després del vídeo vam anar al laboratori, on vam veure diferents animals que estaven a una peixera i també ens van ensenyar diferents animals dissecats.

Carola Merino (1r Batxillerat B)

Anònim ha dit...

El divendres 22 d’Octubre els alumnes que fan la modalitat científica vam anar a visitar el Centre d’Estudis del Mar de Sitges. La visita va començar només en arribar. Ens vam dividir en dos grups, els de primer per un canto i els de segon en un altre. Primer vam anar a un dels espigons de la platja de Sitges. Allà vam poder observar diferents essers vius que viuen en el medi aquàtic, com per exemple: algues vermelles, algues verdes, ...
En acabar aquesta part de l’excursió vam retornar al centre però anant cap allà vam recollir diferents restes d’animals que arriben a les platges a traves de la marea. Poden observar petxines, algunes algues, posidònia ...
En arribar-hi vam anar a unes de les sales del centre i ens van explicar la planta posidònia que abans es trobava en grans quantitats a les platges del Garraf i cada cop va desapareixen. Apta seguit ens van passar un documental de la posidònia.
Per acabar vam anar al laboratori i ens van explicar la diversitat d’animals aquàtics que trobem en el Mar Mediterrani. Allà vam poder observar tiburons, meduses... que estaven dissecades i també vam poder observar diferents animals aquàtics que hi havia a les peixeres, un d’ells el cogombre de mar que amb tots nosaltres ens va cridar l’atenció.
Després d’aquesta visita tan curiosa i plena d’informació ens van deixa un temps de dinar i visita de sitges.

Jordi Brescó Escura
1r de batxillerat B

Anònim ha dit...

El dia 29 d’octubre els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat van anar fins a Silges al Centre d’Estudies del Mar de Sitges i allà, vam poder conèixer millor la biodiversitat marina, així com vam poder caminar per la platja observant el nostre entorn. L’acitivtat més interessant que vam realizar va ser la de poder conèixer de molt a prop alguns dels animals marins que vam estar estudiant i haviem estudiat de petits. A part de diverses espècies en les peixeres , també, n’hi havia d’altres en pots de formol on eren molt ben conservats. El què em va sorprendre més van ser els pops. Aquests són uns mul•luscs del grup dels cefàlopodes que han pedut la seva closca i tenen 8 braços. Són animals molt intel•ligents capaços de destapar pots per aconseguir menjar i montar estràtegies per alimentar-se. A més a més, tenen una gran flexibilitat i elasticitat; són capaços de deformar el seu cos fins a pasar per tun tub del tamany del seu ull. També, tenen la capacitat de canviar la seva forma i el seu color segons l’entron on es troven com a mòde de supervivencia. En definitiva, vaig aprendre coses sobre aquests animals que em va agradar molt de saber.
E. Domènech
2n Batx. A

Anònim ha dit...

El divendres 22 d’Octubre, els alumnes de primer i segon del Batxillerat científic de la Escola Pia d’Igualada vam anar al Centre d’Estudis del Mar de Sitges. La primera activitat que vam fer va ser anar a l’espigó per observar la diversitat animal i vegetal a les diferents roques. Vam poder observar diversos animals i vegetals com per exemple: algues verdes i vermelles, que aquestes darreres estaven a més profunditat, barretets, glans de mar, cargolins i algun tomàquet de mar. Després d’observar la diversitat a l’espigó, vam tornar cap al centre tot recollint petxines i restes d’algues a la platja per més tard observar-les.
Un cop allà, la monitora ens va explicar diferents coses sobre la posidònia del Mar Mediterrani, que s’està extingint, i més tard vam veure un vídeo on sortien els diferents nivells del mar i la seva diversitat animal i vegetal. En acabar, vam anar cap al laboratori, on ens van fer una breu explicació de les coses que havíem recollit a la platja i vam tingué que identificar quins animals hi havia en uns aquaris i fer-ne una descripció amb les seves característiques tot complementant-ho amb un dibuix. La monitora, també, ens va ensenyar meduses i taurons en pots amb alcohol, perquè no es podreixin, i en acabar l’activitat vam poder passejar pel passeig de Sitges fins l’hora de marxar.
Aquesta sortida ha estat interessant ja que em pogut aprendre més coses sobre el mar, quines espècies hi habiten i que l’hem de conservar, perquè sinó perdrà tota aquesta gran diversitat que té.

Pol Morales
1r de Batxillerat B

Anònim ha dit...

Al divendres, 22 d’octubre es va realitzar una sortida amb els alumnes de batxillerat científic, al centre d’estudis del Mar (Sitges). Primer es fa fer una activitat a la platja on s’havia d’observar la biodiversitat i els diferents grups d’organismes marins. Al mar, hi viuen una gran quantitat d’éssers vius, tan animals com vegetals, que els podem classificar amb les zones d’organitzar els organismes com la zona supralitoral, la mediolitoral i la infralitoral. A més a més amb l’ajuda d’una corda i uns nusos de 20 cm de distància, havíem de classificar els organismes que vèiem a cada nus. Al fons de tot vam trobar algues vermelles, i després n’hi havia da marrons i verdes. Més cap a la superfície a les roques hi havia lapes, cargolins, glans de mar. Després havíem d’agafar mostres de la platja, ens va sorprendre la quantitat de residus que hi havia, i també vam trobar moltes restes de Posidonia, que és una planta que està amb perill d’extinció i que és molt important per la reproducció del éssers vius. Tot seguit vam anar al laboratori on vam observar varis tipus d’organismes com el cogombre de mar o alguns taurons dissacats i vam anotar la informació de dos organismes concrets, el tomàquet de mar i la medusa.

Marta Torras
1r batxillerat

Anònim ha dit...

El passat divendres 22 d'Octubre els alumnes del batxillerat científic de segon van anar al Centre d'Estudi del Mar de Sitges. Primer ens vem anar a uns dels espigons de la platja. Alla vam obserbar les algues vermelles, verdes, marrons, lapes...
Despres ens vem diriguir cap al Centre mentres recolliem petxines que hi havia a la platja. En el Centre primer vem anar al laboratori a observar les les diferents especies marines, i despres vem veure un documental sobre la posidònia i a completar el dosier. I al final ens van deixar temps lliure per dinar i passejar pel centre de Sitges.

C.Bariles
2n de batxillerat B

Anònim ha dit...

Divendres 22 d'octubre:
Els alumnes del batxillerat científic vam anar a Sitges a estudiar una mica més el medi marí, amb l'ajuda del Centre d'Estudis del Mar.
Primerament, ja que la casa es trobava prop de la platja de Sitges, vam anar a l'espigó més proper. Tot seguit, es va fer un anàlisi dels diferents tipus d'espècies que habiten entre el infralitoral ( si es podia veure alguna cosa), mediolitoral i supralitoral.
Es va poder comprovar que entre les espècies que habitaven hi havien residus humans, i això afecta la vida als éssers de l'espigó.
Abans de tornar a la casa, es van agafar mostres que es trobaven al mar, com petxines, esponges i restes de posidònia, que va arrosegan el mar fins a les costes.
Al tornar a la casa, ens van fer una petita introducció de la posidònia i el seu estat actual, que està disminuint a les costes mediterrànies d'Espanya. És important tenir-la, ja que molts animals marins dipositen els seus ous, i és lloc de habitat de molts animals, com a refugi, etc.
Després ens van passar un documental on es veien els diferents nivells del medi marí, etc.
Al anar al laboratori, es va observar, i fer breus descripcions de 2 animals que poguéssim observar, com el tomàquet de mar o una medusa.
Ens van fer alguna que altre explicació sobre els diferents tipus de animals que hi podem trobat al mar com estrelles de mar ..
Finalment, vam poder anar pels carrers de Sitges, per tal de anar a dinar, etc.
L'excursió crec que ha servir per fer-nos adonar que no tot el que sempre té conseqüències, perquè la posidònia a la nostra costa està casi desapareguda, i això és greu, i això no simplement repercuteix a la planta sinó als animals marins.

Marc González 1r B
Divendres 22 d'octubre:
Els alumnes del batxillerat científic vam anar a Sitges a estudiar una mica més el medi marí, amb l'ajuda del Centre d'Estudis del Mar.
Primerament, ja que la casa es trobava prop de la platja de Sitges, vam anar a l'espigó més proper. Tot seguit, es va fer un anàlisi dels diferents tipus d'espècies que habiten entre el infralitoral ( si es podia veure alguna cosa), mediolitoral i supralitoral.
Es va poder comprovar que entre les espècies que habitaven hi havien residus humans, i això afecta la vida als éssers de l'espigó.
Abans de tornar a la casa, es van agafar mostres que es trobaven al mar, com petxines, esponges i restes de posidònia, que va arrosegan el mar fins a les costes.
Al tornar a la casa, ens van fer una petita introducció de la posidònia i el seu estat actual, que està disminuint a les costes mediterrànies d'Espanya. És important tenir-la, ja que molts animals marins dipositen els seus ous, i és lloc de habitat de molts animals, com a refugi, etc.
Després ens van passar un documental on es veien els diferents nivells del medi marí, etc.
Al anar al laboratori, es va observar, i fer breus descripcions de 2 animals que poguéssim observar, com el tomaquet de mar o una medussa.
Ens van fer alguna que altre explicació sobre els diferents tipus de animals que hi podem trobat al mar com estrelles de mar ..
Finalment, vam poder anar pels carrers de Sitges, per tal de anar a dinar, etc.
L'excursió crec que ha servir per fer-nos adonar que no tot el que sempre té conseqüències, perquè la posidònia a la nostra costa està casi desapareguda, i això és greu, i això no simplement repercuteix a la planta sinó als animals marins i a les seves futures cries.

Anònim ha dit...

El dia 22 d'Octubre els alumnes de 1r i 2n del batxillerat científic vem anar a Sitges al Centre d'estudis del mar,la activitat està orientada a el tema d'ecologia que es fa a 2n de batxillerat. Al arribar al centre ens van separar en cursos i vem anar a les roques de la platja i allà vem haver d'observar els animals i vegetals dipositats en diferents profunditats: algues de diferents colors, cargols lapes... De tornada al centre vem recollir petxines per tal d'observar-les al laboratori. Però abans d'anar al laboratori vem anar a veure un video sobre la diversitat a la costa de Sitges però sobretot es van centrar en la Posidònia. Després vem anar al laboratori i allà ens van ensenyar diferentes algues que hi havien a la platja i vem haver de catalogar diferents animals que tenien dintre de les peixeres.

Gerard Guerra
1r Batxillerat B

Anònim ha dit...

Fa una setmana els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat vam anar al Centre d'estudis del mar, a Siges. L'activitat programada començava amb l'estudi, a la platja, de les diferents divisions del mar en zones i regions. Mesuràvem mitjançant cordes la profunditat de cada zona i a partir d'aquí la classificàvem.
Després vam anar cap al Centre hi allà ens van donar diverses mostres d'organismes marins, les quals vam catalogar amb l'ajuda d'uns dossiers (que pertanyein al centre)que contenien tota la informació corresponent. Llavors va arribar l'activitat més entretinguda (personalment)en la qual ens van mostrar diferents animals (estrelles de mar, meduses, petits taurons) i diferents espècies d'algues.
Una vegada finalitzada l'activitat del laboratori, ens van posar un video sobre la posidònia i la seva expansió arreu del Mediterrani.
I aquí vam donar per tancada la sortida a Sitges, molt interessant i divertida.

Vero Torras
2n Batxillerat

Anònim ha dit...

Divendres 22 d’octubre els alumnes de batxillerat de la modalitat científica vam anar d’excursió al Centre d’Estudis del Mar de Sitges.
L’activitat que vam realitzar es va dividir en tres parts, una primera d’observació animal i vegetal a les roques de l’espigó on vam poder observar algues, cargolins... Després de tornada vam recollir mostres de petxines i cargols de mar.
Al laboratori va ser molt interessant observar tot tipus d’espècies marines, des de les més simples a les més complexes. Així doncs estrelles de mar, esponges de mar i algun que altre pop vam tenir l’oportunitat de tocar. Per a mi aquesta activitat va ser la més interessant doncs totes les espècies que ens van anomenar les vam poder veure en la realitat, algunes vives i d’altres de mortes.
Finalment un audiovisual sobre la posidònia mediterrània, una dels principals espècies que contribueix a la biodiversitat, i l’ecosistema marí donava fi a l’activitat.
Anna Solà
2n Batx. B

Anònim ha dit...

L'excursió que vam realitzar a Sitges el divendres 22 d'octubre va ser molt interessant. Sobre tot quan ens van explicar que la POSIDÒNIA OCEÀNICA estava en perill d'extinció. Fa uns 20 anys, aquesta planta oceànica ocupava gran part de la costa catalana, que es va anar reduint fins a l'actualitat que només en queden poques hectàries just davant de la platja de Vilanova i la Geltrú.
Aquesta extinció ha estat causada per la contaminació que els humans aboquem al mar, i per l'activitat que s'hi realitza, com la pesca d'arrossegament amb xarxa. Aquests fets provoquen sedimentació de residus, terbolesa en l'aigua i poca llum que arriba a les plantes, arrencament de fulles o de rizomes, intoxicació i disminució de la diversitat, que fan que aquestes plantes no puguin viure en el medi on vivien abans.

És per això que, a mesures personals, del dia dia, el què podem fer és no abocar deixalles al mar, i no comprar peixos o marisc que hagi estat pescat fent la pesca de l'arrossegament.

LAURA ASENSIO 2n B

Anònim ha dit...

El passat divendres 22 d'Octubre els alumnes del batxillerat científic de primer i segon varem visitar el Centre d'Estudis del Mar de Sitges.
A l’iniciar l’activitat varem començar observant i identificant la biodiversitat a la platja realitzant un itinerari per la platja, on varem recollir mostres (algues de diversos tipus, lapes, cargolines, tomaquets de mar, elements artificials, etc.)
Varem poder veure que els organismes distribueixen seguint una distribució segons factors meteorològics. ( la zona supralitoral ; organismes emergits, la zona mediolitoral; organismes emergits i submergits, i la infralitoral; trobem diversitat d’algues).
Al acabar l’observació a la platja varem recollir algunes mostres de la platja ( cargolins, esponges de mar, petxines...) i varem anar cap al centre d’estudis.
Al arribar al centre, primer de tot, ens varem dividir en dos grups, els de primer de batxillerat varem poder veure un documental sobre la vida marina on es basava en el bosc marí ,la Posidònia.
En finalitzar varem analitzar algunes mostres de la platja o on van ensenyar mostres dissecades d’animals marins com pops, meduses, cogombres de mar, estrelles de mar i el que ens va impactar més va ésser el tauró.
Aquesta sortida cultural l’hem trobat curiosa ja que varem poder observar la biologia dels organismes de la fauna i la flora marines, i poder identificar i classificar els organismes marins a partir de l’observació.



Janna Morera
1er batxillerat B

Anònim ha dit...

El dia 22 d'ocutbre vem fer una excursió a Sitges al Centre d'Estudis del Mar.
Primer vem anar al espigó a observa els esser vius que hi havia per allà, i vem veure algues de diversos colors i també alguns cargolins. Per la sorra de la platja vem agafar algunes petxines, closques de cargolins i les boles de les fulles de la posidònia.
Després ens van explicar algunes coses sobre la posidònia i els diversos nivells del mar, i tot seguit veu veure un documental sobre els diferents nivells del mar i les espècies que es podien trobar.
Per acabar vem anar al laboratori on ens van ensenyar un cogombre de mar viu i despres alguns taurons i meduses que es trobaben al mediterrani morts en un pot amb alcohol per conservarlos.
Al finalitzar l'activitat vem anar pel centre de Sitges on vem dinar i fer una volta.
La excursió va ser interesant.

Anònim ha dit...

el comentari d'abans és el meu pero no me enrecordat de posar Aniol Collado
1r de BATX B

Anònim ha dit...

El dia 22 d'Octubre vem anar a Sitges al Centre d'Estudis del Mar.
Primer vem anar al espigo per obsevar diversos éssers vius, dels quals vem veure algues de diferents colors (algues vermelles, les algues verdes, algues marrons) i d'animals lapas i cargolins.
Al torar cap al passeig per la platga vem recollir diverses petxines i closques de cargolins i també unes boles que semblaben de pel que eren de les fulles de la posidònia.
Desprès vem entrar a una sala on ens van explicar quatre coses sobre la posidònia i els nivells del mar i tot seugit vem veure un documental sobre els nivells del mar i les espècies que es podien observar.
Per acabar, vam anar al laboratori on hi havia alguna peixera amb algu peix o gambeta i algun cogombra de mar. Ens van ensenyar el cogombre de mar i també algun animal del mar mediterràni que tenian concervat en alcohol com per exemple un tauró o alguna medusa.
Quan vam acabar l'activitat vam anar al centre de Sitges per dinar i fer una volta.
La exursió va ser interesant per aprendre coses noves.

ANIOL COLLADO
1R BATX B

Anònim ha dit...

El passat divendres 22 d’ Octubre, tots els alumnes de primer i de segon de batxillerat científic vam realitzar la sortida trimestral que s’havia programat. Ens vam dirigir al centre d’estudis del mar de Sitges. El contingut d’aquesta sortida està estretament lligat amb el temari d’ecologia de segon de batxillerat i de selectivitat.
Un cop vam arribar i vam deixar totes les coses a l’estudi, el grup de segon de batxillerat es va dirigir a les roques (zona litoral). Un cop allà, vam diferenciar la zona supralitoral, la mediolitoral i l’infralitoral. Vam estudiar aquestes zones, primer mesurant-les i després identificant tots els tipus d’éssers vius que hi vivien.
Així doncs vam corroborar que la zona supralitoral estava ocupada per uns petits cargols que sempre tendien a pujar cap a la superfície. En la zona mediolitoral vam identificar els barrets, algunes algues marrons i les coral•lines. I finalment, a la zona infralitoral hi habitaven els crancs de roca, les dictiotes, el pu de roca, etc.
Tot seguit, quan vam haver acabat l’activitat vam retornar a l’estudi per la platja, recollint al mateix temps tot tipus de mostres (petxines, cargols, etc).
La segona activitat de la sortida va consistir en l’observació i la diferenciació de les mostres trobades a la platja en el laboratori. També vam observar algunes meduses dissecades, etc.
L’activitat al centre d’estudis del mar de Sitges va finalitzar amb un vídeo de diversitat marina, i on també s’informava d’una espècie en perill d’extinció en el Mediterrani: la posidònia.
Finalment, vam dinar per Sitges i en acabat, pujarem a l’autocar de nou per tornar a Igualada.

Carla Gonzàlez
2n batx B

Anònim ha dit...

Quan el passat divendres vam visitar el centre d’estudis del Mar, vam tenir la possibilitat d’endinsar-nos una mica més en el món marí.

Primer de tot, va manar a les roques, i vam diferenciar les zones Supralitoral, infralitoral, i mediolitoral, i a continuació vam mesurar amb cordes la distancia que ocupava cada zona. També vam observar i deduir el tipus d’espècie que vivia a cada part. Ja que no teníem gaires coneixements pel que fa als conceptes relacionat amb el món marí, tot el que observàvem i estudiàvem era nou.

Aquest apartat em va semblar interessant, ja que freqüentment anem a la platja, però no som conscients de l’ambient que ens envolta, i del munt d’individus desconeguts que podem trobar-hi si ens parem a observar detingudament.

Seguidament, vam prendre mostres de la platja, així com: petxines, cargols,petits mol·luscs... i els vam dur al centre.
En arribar, vam agafar les mostres, i vam estudiar-les. I després, vam prendre una petita classe teòrica sobre els diversos individus que podem observar al mar, però dels quals no havíem pres mostres, així com: pops, sípies, meduses, crancs.

Crec que aquesta part era bastant simple, i entenedora, perquè com que encara no hem estudiat l’apartat d’ecologia no teníem coneixements previs, però s’ha fet bastant fàcil, ja que tampoc ens han proporcionat una informació gaire endinsada en el tema.

Per últim, ens van mostrar un petit documental, que parlava sobre el tema marí en general, i que aportava nous conceptes, tot i que crec que només la primera part parlava sobre el què pròpiament havíem estat parlant abans, ja que la resta del vídeo, es centrava més en la pesca.

En definitiva, crec que la sortida estava prou bé, però hi havia un petit inconvenient, que era el fet que encara no hem estudiat l’apartat d’ecologia d’aquest curs, de manera que seria més adequat que es fés com a sortida cultural del segon trimestre. D’aquesta manera, podríem tenir una mica més d’idea del què preteníem estudiar i que estàvem observant.
De fet, crec que els continguts que hem après, no són gaire abundants, però crec que són bastant bàsics, i en cas que la sortida es fés després d'haver estudiat ecologia, encara es faria més fàcil, i simplement serviria com a recordatori, però crec que ens aniria bé.

Noelia Ll. 2n Batxillerat A

Anònim ha dit...

El passat 22 d’octubre, els alumnes de la modalitat científica de l’Escola Pia d’Igualada de primer i segon de batxillerat, vam anar al Centre d’Estudis del Mar a Sitges.
Un cop vam arribar a mig matí a la ciutat costanera, ens vam dividir en grups classe per tal d’anar a l’espigó i mitjançant una corda dividida en parts de 20 cm, vam observar la diversitat d’organismes que viuen als nivells més superficials de l’aigua. En la zona supralitoral i mediolitoral vam poder veure algues verdes i vermelles, lapes o barretets, glans de mar, cargolins, puces d’aigua, tomàquets de mar, etc. Tornant cap el Centre, vam recollir petxines, cargolins i altres organismes a la platja que més tard vam observar al laboratori. Tot i així, també vam distingir molta brutícia i deixalles com ampolles de vidre i plàstic, llaunes, petroli solidificat, entre d’altres.
Un cop al Centre d’Estudis del Mar, la nostra monitora ens va fer una explicació sobre Posidònia, una planta marina que s’està reduint molt la seva població al Mar Mediterrani. Seguidament vam poder gaudir d’un vídeo d’uns 20 minuts de durada sobre tot el que havíem estat tractant. Un cop acabat, van anar al laboratori on vam observar les mostres recollides a la platja i les que hi havia a les peixeres. Mentrestant vam anar completant el dossier amb les informacions que ens anaven donant. Després la monitora, ens va ensenyar les espècies més estranyes que tenien al Centre com alguns tipus de taurons i meduses guardats amb formol.
Un cop acabada la nostra tasca al Centre ens vam desplaçar fins al nucli antic de Sitges per poder dinar i passar una bona estona fins a l’hora de marxar.
Crec que va ser una bona excursió que ens va permetre saber més coes sobre la fauna marina que tenim més a prop nostre.

Marta Bacardit i Sendra
1r batx.

Anònim ha dit...

Durant la nostra visita al Centre d’estudis del mar a Sitges, el divendres 22 d’octubre una de les activitats que vam portar a terme va ser el recull de mostres a la platja, a prop del mateix centre. Vam recol•lectar tot allò que semblaven restes d’algun ésser que podria viure entre les roques, a la sorra o a l’aigua i un cop destriades les peces que pertanyien als individus que freqüentaven la zona podíem començar la identificació. Un cop ens vam trobar al laboratori del centre se’ns van facilitar unes carpetes amb imatges, dades i descripcions de diversos organismes que podíem haver trobat. Havíem d’identificar les mostres i omplir les fitxes tècniques corresponents. Mentre érem al laboratori també vam parlar de les característiques d’una varietat d’éssers que vam poder observar i palpar. Entre aquests hi havia diferents estrelles de mar, cogombres de mar, meduses...
Aquesta activitat de la sortida ens va permetre un aprofundiment en un àmbit força específic del qual no coneixem gaires aspectes i l’aprenentatge de les propietats i característiques curioses de cada organisme propi de les platges de Sitges.
Claire J. 2nA Batx.

Anònim ha dit...

El passat dia 22 d’octubre els alumnes de primer i segon de batxillerat de modalitat científica vam anar d’excursió al centre de mar de Sitges.
Un cop allà ens van separar en dos grups per poder realitzar les diferents activitats, entre elles, estudiar la biodiversitat a la platja, la distribució dels diferents organismes en l’espai, la identificació de diversos éssers vius al laboratori i l’explicació sobre el risc d’extinció de la posidònia al mar Mediterrani.
La activitat que vaig trobar més interessant va ser la identificació d’éssers vius, ja que, ens van explicar moltes curiositats sobre aquests i fins i tot els vam tocar. També vam aprendre a identificar-los i a omplir fitxes amb les característiques de dos animals que ens resultaven interessants.
Al finalitzar les diferents activitats els professors van deixar-nos temps per dinar i pels voltants de les 4 l’autobús ens va recollir per realitzar la tornada cap a l’escola.


Rocío Antelo 2n A

Anònim ha dit...

Els alumnes de la modalitat científica vam fer una sortida al Centre d'Estudis del Mar de Sitges, el passat 22 d'octubre. Primerament vam anar a les roques a observar els diferents tipus d'espècies d'animals i vegetals que es trobaven allà. Vam poder observar diversos tipus d'algues, i també lapes i cargolines. Després vam recollir restes d'éssers marins a la platja, per poder observar-les al laboratori. Després ens van posar un vídeo sobre la posidònia. Una vegada al laboratori, ens vam dividir en tres grups, un per cada taula. En dues de les tres taules hi havia una peixera, en la qual es podia observar gambes, cogombres de mar, cargols... També ens van ensenyar mostres de calamars, meduses, taurons, etc. Al acabar la visita vam poder anar a dinar pel centre de Sitges. Crec que va estar bé la sortida, però m'esperava que féssim alguna cosa més al laboratori.

aarón de la Cruz. 1r Batx. B

Maryo ha dit...

El passat divendres dia 22 d’octubre de 2010, els alumnes de 2n i 1r de Batxillerat de la modalitat de ciències vam anar a Sitges com a excursió del primer trimestre al Centre d’Estudis del Mar de Sitges. Les activitats que s’anaven realitzant al llarg del dia estaven relacionades amb ecologia, que forma part del temari de segon de batxillerat.
La pràctica consistia en realitzar primerament una observació en viu dels diferents tipus d’organismes que viuen les zones de roques, que formen una barrera contra les ones que s’apropen a la platja, on es podien trobar per sota del nivell del mar, entremig depenent de les marees, tot i que en el Mediterrani no s’aprecien gaire, o per sobre.
Després d’aquest treball de camp es va realitzar un estudi al laboratori on hi podíem veure tot tipus de flora y fauna de les costes catalanes i concretament dels voltants de Sitges, hi podíem veure la pagellida o la nerita, que són mol•luscs o la posidònia, una espècie vegetal en disminució en les costes de Sitges. Aquesta part va ser la més dinàmica, no només els podíem tocar, a l’aquari en podíem veure de vius.
Més tard varem acabar la pràctica veient un vídeo on ens explicava com era l’ecosistema que trobàvem al Mediterrani i concretament de la Posidònia, alga que s’està perdent actualment.
Finalment els alumnes varem tenir temps lliure fins a l’hora de tornar cap a Igualada on podíem dinar i després donar un volt per Sitges on tothom es va dispersar depenent de quin lloc triaven per aprofitar aquesta estona. I finalment la tornada tot i que ens trobàvem cansats va esta plena de diversió i rialles.

Mario Álvarez Soto
Biologia 2n Batx.

Anònim ha dit...

El divendres 22, els estudiants de l'Escola Pia de 1er i de 2n, van anar de visita al centre d' estudis del mar de Sitges.
La primera activitat consistia en que haviem d'observar la varietat de fauna o flora en unes roques d'espigó, vam poder veure: algues, cargolines, petxines...
Un cop acabada la activitat, ens van projectar.
un documental sobre la posidonia a les nostres costes.
Un cop finalitzat el film, vam anar cap al laboratori, on vam haver d' omplir unes fitxes i vam poder observar, alguna que altre especie marina conservades amb pots plens d' alchol.
Al acabar també aquesta activitat vam tenir temps lliures per donar una volta per Sitges i dinar.
Franc Domènech
1erB

Anònim ha dit...

El passat divendres 22 d'Octubre els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat de la modalitat científica vam fer una sortida cultural al Centre d'Estudis del Mar de Sitges.
Aquesta sortida es va fer per tal d'ampliar els nostres coneixements de Biologia i està relacionada amb el tema d'ecologia que farem aquest curs.
El primer que vam fer al arribar allà va ser anar a la platja, on vam poder veure la gran varietat d'éssers vius que hi ha a les roques dels espigons. Vam saber que allà hi viuen algues marrons, barretets, corallines, crancs... i, fins i tot, en vam poder veure alguns en el seu medi natural. A més a més, vam agafar algunes mostres de la platja.
Després d'això, vam anar al laboratori, on vam fer una activitat d'identificació d'alguns éssers vius, com la pagellida o la nerita. També ens van explicar els diferents tipus d'animals marins que existeixen i vam poder veure'n un de cada tipus, des de esponges marines, fins a meduses o taurons, i també un tomàquet i un cogombre de mar, que vam veure en un aquari, i que van ser dels que més ens van cridar l'atenció.
Tot seguit, vam anar a una sala de projeccions on vam veure un documental sobre la vida al fons marí i on ens van explicar el problema de la desaparició de la posidònia a la costa mediterrània.
Un cop acabades totes les activitats vam disposar de temps lliure per dinar.
Aquesta sortida cultural ha estat molt interessant, ja que ens ha permès aprendre moltes coses noves sobre els éssers vius marins, de manera entretinguda i amena.


Maite Alamillo, 2n Batx. B

Anònim ha dit...

El passat 22 d’octubre els alumnes del batxillerat científic de l’escola pia vam anar al Centre d’Estudis del Mar, un centre on s’organitzen programes ambientals d’educació, sensibilització i participació per a diferents grups per tal que de fer conèixer el litoral.
Una d’aquestes activitats va consistir en parlar de les diferents espècies que podem trobar al mediterrani, algunes de les quals en tenien mostres al laboratori.
El més interessant van ser les curiositats que ens van explicar d’aquestes espècies i organismes entre els quals es trobaven les esponges, els pops, les estrelles de mar, els eriçons de roca i les meduses. Aquestes últimes són cnidaris de vida lliure. Les meduses no poden controlar gaire el seu moviment i normalment depenen de les corrents marines o, en alguns casos, de les corrents d'aire. No tenen cervell, però sí una xarxa nerviosa a la part més exterior del seu cos. Per a desplaçar-se s'impulsen per contraccions rítmiques del seu cos; prenen aigua, que entra a la seva cavitat gastrovascular que després és expulsada, utilitzant-la com a propulsor. Les meduses s'alimenten de plàncton i petits peixos. Més del 95% del pes d'una medusa és aigua.

Henar Guerra

Anònim ha dit...

Els alumnes de modalitat científica de l’escola pia vam anar a visitar Centre d'Estudis del Mar de Sitges.
Un cop allà ens vam dividir en dos grups segons el curs. En el cas del nostre cas vam anar a l’espigó i allà vam mesurar les parts de les roques segons els animals que hi trobàvem, també vam tenir l’ajut d’una corda que ens indicava la distància. Tot seguit vam anar marcant en el llibret els animals que hi trobàvem a cada part; per exemple vam situar-hi alguns dels tipus d’algues que hi havia, com per exemple les vermelles, les marrons...
Un cop acabada aquesta activitat ens vam dirigir cap al laboratori del centre, mentre anàvem cap allà havíem d’anar recollint allò que ens sorprenia de la platja per exemple les petxines, els cargols... quan vam arribar al laboratori vam anar explicant una per una les espècies que hi ha en el mar i anàvem observant exemples i els anotàvem al dossier amb l’ajuda d’una guia. Un cop acabada l’observació per finalitzar la visita vam anar a veure un vídeo en el qual podíem veure la posidònia; en aquest vídeo vam anar veient les diferents parts que trobem dins el mar i les espècies que hi trobem en cada part.
Per concluir m’agradaria remarcar que va ser una activitat en la qual vam aprendre bastant ja que personalment hi havia moltes de les espècies que eren totalment desconegudes, així que recomano aquesta activitat per els següents anys.

Marta Salgado Juan
2n Batx.

Anònim ha dit...

El dia 22 d’octubre, els alumnes de Batxillerat de la modalitat de ciències de l’Escola Pia vam anar a Sitges per fer una visita cultural al Centre d’Estudis del Mar.
En primer lloc, vam dividir-nos en dos grups i ens vam dirigir a l’espigó de la platja situada al davant del centre. Després de que la monitora ens fes una breu explicació del que veuríem a les diferents parts de l’espigó, vam fer un anàlisi d’aquest. Vam observar les diferències entre els diferents éssers vius presents tant a la part interior com a la part exterior de l’espigó, tenint en compte també en quin medi vivien (supralitoral, mediolitoral i infralitoral) i l’època de l’any en què viu cada ésser viu. Amb unes cordes vam mesurar l’extensió de cada medi, mitjançant uns nusos i vam anar completant el dossier.
Després d’aquesta part de la sortida, vam allunyar-nos de l’espigó i de camí cap al centre vam recollir diferents mostres d’éssers vius a la sorra de la platja. Vam agafar petxines, pilotes de mar, mol•luscs, algues, etc. Un cop vam arribar al centre vam anar a una mena de laboratori i vam analitzar les mostres, intentant identificar-les, fer-ne un dibuix i diferenciant-ne les característiques més destacades. A més a més, hi havia unes peixeres amb diferents animals, que la monitora ens va anar ensenyant i explicant. Aquesta part de la sortida la vaig trobar molt interessant perquè vam poder observar com vivien els éssers que havíem anat explicant i intentant veure a l’espigó. També vam fer una explicació breu dels diferents gèneres marins presents en les costes de Sitges i vam observar disseccions: realment va ser molt interessant.
Seguidament vam anar en una aula on vam mirar la projecció d’un reportatge dels éssers marins i de la posidònia que va perdent terreny a les costes catalanes de manera preocupant any rere any. Va ser una sortida interessant i diferent i també va servir per conscienciar-nos una mica més que el mar està ple d’éssers meravellosos que no ens parem a observar.

Ester Marin Esteve - 2n Batx. científic

Anònim ha dit...

El 22 d’Octubre, els alumnes del científic de l’escola, vam anar a Sitges a visitar el Centre d’Estudis del Mar.
A la primera part de la sortida vam anar a les roques on trenquen les onades per observar els organismes que trobàvem a diferents alçades.
A la segona part de la sortida, vam anar al Centre d’Estudis del Mar, i pel camí vam agafar diferents tipus de petxines. Quan vam arribar al centre, vam anar a una sala on ens van posar un vídeo que tractava de la posidònia, on vam poder veure que la posidònia s’està extingint. Després vam anar als laboratoris, on ens van ensenyar alguns éssers vius, en pots amb alcohol perquè no es podreixin, que estan al Mediterrani. També vam omplir unes fitxes tècniques d’alguns éssers vius que hi havia a les peixeres, com per exemple la Gambeta i el Cogombre de mar.
Quan vam acabar vam tenir temps lliure per poder dinar.

Gràcies a aquesta sortida, ara conec nous éssers vius marins, i els tipus d’éssers que hi ha a les roques.


Irene Martínez, 1r de batxillerat B

Anònim ha dit...

Les Posidònies

En la nostra sortida al espigó de Sitges vam poder observar que en aquests darrers anys la població de la posidònia que malgrat el seu nom vulgar no es tracta d'un alga sinó d'una planta superior amb arrel, tija, fulles, flors i fruits ha estat destruïda de forma extremadament accelerada, provocant així la desaparició del conegut prats marins.
Ocupa els fons marins formant extenses praderies, també anomenades herbeis, sobre les que es desenvolupa un ecosistema molt ric en biodiversitat al qual proporciona substrat i refugi. Per tant, la destrucció de aquestes praderies també pot causar la desaparició d’altres especies que viuen gracies a l’existència de aquestes. El límit inferior el determina la presència de llum i arrela preferentment sobre sòls sorrencs i també sobre fangosos o rocosos però sempre amb presència de matèria orgànica. Els rizomes ajuden a fixar la sorra i per això tenen un paper important en la formació i creixement de les platges.
La conclusió per tant es que enlloc d’intentar crear noves platges portant sorra dels fons marins hem d’intentar mantenir el que ja tenim a l’abast de la mà i no destruir-ho més sinó intentar repoblar-ho per a que la biodiversitat d’un passat hi torni a ser en un present i en un futur. El que queda clar és que aquest procés serà dur i llarg. però tots sabem que les coses bones són difícils de aconseguir i per tant em de lluitar per elles així que intentem-ho i repoblem la Posidònia

Marc Macarulla Herrero
2n Batxillerat B

Anònim ha dit...

El Centre d'estudis del mar de Sitges es dedica a l'estudi de les espàcies marines que habiten el Mediterrani i té com a principal preocupació la imminent extinció de la posidonia oceànica a la costa catalana.

La posidonia oceànica és un tipus de planta aquètica, endèmica del mar Mediterrani. Està constituïda per: rizomes, una tija i fulles (que poden arribar a fer un metre de llarg). Forma praderies marines de gran importància oceànica ja que contribueix a la protecció de la línia de costa de l'erosió i al seu interior hi viuen un gran nombre d'organismes. És per aquest motiu que es considera un bon bioindicador de la qualitat de les aigües marines costaneres.
Hi ha un gran nombre d'actuacions que la posen en perill, com per exemple: la pol·lució de l'aigua, la pesca d'arrossegament, l'aqüicultura o la construcció de ports i espigons. Totes aquestes accions provoquen sedimentacions, disminució de la lluminositat, desenterrament de rizomes... i altres fets que tenen conseqüències molt greus, fins i tot mortals, sobre la posidonia.

BLANCA VIVES, 2n Batx. B

Anònim ha dit...

Divendres 22 d'Octubre vam anar al Centre d'Estudis del Mar a Sitges.Primer vam anar a les roques d'un espigó que hi havia aprop del centre, on vam observar diferents animals.De camí al centre vam agafar petxines de la platja.Al arribar al centre,ens vàren fer una explicació de la posidonia a la costa Mediterrànea, tot seguit ens vàren ficar un audiovisual dels diferents nivells del mar i les seves espècies.Desprès vam anar al laboratori,on vam observar diferents animals,tambè taurons i meduses dissecats.Quan vam acabar,ens van deixar anar al centre de Sitges a dinar i fer un vol.M'ha agradat l'excursió ja que hem aprés més conceptes sobre el mar.


Xabier Minaya
1r B de baxillerat.

Anònim ha dit...

El divendres 22 d'octubre vem anar primer i segon de batxillerat(científic al Centre d'Estudis del Mar de Sitges.
Primer, ens vem separar en dos grups primer i segon de batxillerat respectivament, i vem anar al espigó a buscar espècies marines mitjançant el llançament d'una corda i segons la llargada k s'havia llençat observavem les espècies marines posibles.
Desprès, ens vem dirigir cap a dins del centre per a observar un documental sobre les espècies marines situades a la costa de Sitges i voltants,el qual va ser mol interesant.
Finalment ens vem dirigir cap a dins del laboratori a observar i pendre nota sobre dos espècies marines diferents.
En aquesta sortida em pogut descobrir noves coses que no coneixiem del medi marí.

Toni Pujadó
1rB