Entrada destacada

638 - Accés a tots els recursos de ciències adn-dna.net

Recursos adn-dna.net En la següent web trobaràs l'accés a tots els recursos de ciències de la naturalesa: adn-dna.net . ...

dimecres, 6 de febrer del 2019

612 - Biologia de batxillerat: assisteixen a "Bioquímica en viu"


Un grup d'alumnes de biologia de batxillerat han participat en l'activitat  pràctica "Bioquímica en viu" organitzada per  la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona.

Aquesta activitat experimental vol posar en contacte a l’alumnat de Batxillerat amb la Bioquímica i així donar a conèixer a aquest alumnat les aplicacions que té en la nostra societat i introduir-los en el món de la recerca.
En els tallers hi haurà:
- Una explicació sobre què és la bioquímica i la seva aplicació.
- Després l'alumnat treballarà tres pràctiques sobre: les proteïnes, la mesura de la concentració de la glucosa i sobre el clonatge virtual.

En el lateral d'aquest blog hi ha l'enllaç per subscriure´s per email al blog adn-dna i també et pots subscriure al canal adn-dna.net a Youtube. 
Es pot seguir a través de Twitter les actualitzacions dels recursos a adn-dna.net i una selecció de notícies d'interès científic d'actualitat.

Comentari a realitzar pels alumnes:

Els alumnes que han participat en l'activitat destacaran els aspectes que considerin més rellevants de les pràctiques realitzades en l'apartat de comentaris d'aquest post.

Per participar a l'apartat de comentaris dels posts d'aquest blog adn-dna  cal seguir les instruccions indicades en el post 341.

Termini per publicar comentaris diumenge 10 de febrer de 2019 a les 22:00h 

15 comentaris:

Anònim ha dit...

La visita a la UB va consistir en una xerrada sobre la bioquímica i al acabar vam fer tres pràctiques. Per a mi el més rellevant de les tres pràctiques que vam fer va ser: En la primera pràctica vam veure com reaccionava el llevat quan s'estava fermentant a temperatures diferents i vam veure que com més augmentava la temperatura més s'havia fermentat. A la segona pràctica vam veure el que podíem detectar en una mostra d'orina (si hi havia sucre, sang...). I en la tercera, vam mesurar l'absorbància d'un glúcid i amb una recta patró vam deduir-ne la concentració.

Anònim ha dit...

El passat divendres dia 1 de febrer, alguns estudiants de 1r i 2n de batxillerat vam anar a Barcelona a realitzar una activitat de Bioquímica en viu. Primerament un estudiant de Bioquímica ens va fer una presentació teòrica sobre gens, biologia molecular i diferents usos de la bioquímica. Al final d'aquesta presentació ens va resoldre dubtes sobre la carrera i explicar una mica sobre la seva experiència.
A continuació vam anar als laboratoris de la facultat, on vam realitzar dues experiències. Una consistia en determinar la concentració d'una mostra desconeguda mitjançant la seva longitud d'ona. Crec que pot ser rellevant per determinar proves de laboratori. L'altra prova va ser determinar en quines temperatures els llevats realitzen la fermentació més ràpidament. Crec que aquest procediment pot ser important tant en indústries alimentàries com en el coneixement del catabolisme en l'organisme.

Va ser un dia interessant i vam poder veure les instal·lacions i la universitat, tot i que l'any passat havíem realitzat els mateixos experiments.

Núria Puñet
2n de batxillerat B

Anònim ha dit...

El passat divendres dia 2 de febrer, un grup d’alumnes vam anar a la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, i allà uns alumnes va fer una activitat per ensenyar-nos què és la bioquímica i les aplicacions que té. En primer lloc vam assistir a una xerrada realitzada per un alumne de tercer curs en la que va barrejar una explicació de què és la bioquímica i com és la carrera que està fent i també ens va introduir conceptes per poder entendre les pràctiques que fariem després. Desprès de la xerrada vam anar a fer les tres pràctiques; Una sobre el llevat, un test d’orina i per últim determinació de presència de glúcids. Van estar molt bé tant la xerrada com les pràctiques, em va agradar molt fer-les, però la de la glucosa no va acabar de sortir del tot bé ja que era la més complicada però tot i així va anar molt bé i va ser una gran experiència. L’únic que canviaria seria que no fos tan llarg ja que al final estavem ja tots molt cansats i es va fer una mica llarga la última pràctica. - Laia Mabras

Anònim ha dit...

Va ser una experiència molt interessant i útil. En primer lloc vam assistir a una petita presentació del que seria pròpiament la bioquímica, i se'ns va explicar conceptes realment interessants com l'ús de determinades proteïnes en l'àmbit de mutacions i també conceptes del càncer. Un cop va haver acabat la part teòrica vam fer tres pràctiques diferents al laboratori. Vam realitzar una prova d'orina, en segon lloc vam veure la concentració de glúcids i amb l'absorbància vam deduir la concentració, i vam veure quina relació tenia la temperatura amb la fermentació del llevat.

Anònim ha dit...

L'activitat química en viu va estar bé. Ni molt malament ni molt bé, bé, això es degut a que les activitats eren relativament interesants però molt, molt llarges.

Anònim ha dit...

L'activitat que vam realitzar de bioquímica a la universitat de biologia a Barcelona, es va dividir en 2 parts la primera una hora de part teòrica en la qual un alumne ens va explicar uns coneixements i també ens va dir la seva opinió de la carrera que estava fent. La segona part va ser més pràctica i vam anar al laboratori on vam realitzar 3 pràctiques. Una va ser la fermentació del llevat i la diferencia que i havia segons la temperatura en que és trobava, la segona un anàlisi de dues proves d'orina i la tercera la concentració que trobàvem en un glúcid.
L'excursió va estar molt bé i és molt interessant i la recomano ha fer.

Anònim ha dit...

El passat 3 de febrer vam assistir a ''La bioquímica en viu'' a la universitat de Barcelona.
Primerament ens van introduir fent una presentació sobre el contingut que anàvem a fer servir per les pràctiques. Ens van parlar de la glucosa, de les capacitats de les biomolècules, del ADN i ARN. El presentador ens feia ser partíceps i vam poder aplicar els conceptes estudiats a les seves preguntes.
Després de donar-nos un temps per descansar ja que ens esperaven unes hores intenses al laboratori ens vam ficar les bates.
Vam fre tres experiments:
El primer de tots consistia en veure els diferents estats de la glucosa després d'haver-la passat per la centrifugador. Ho vam fer de manera que dividint-nos en diferents grups a cadascun se li atorgava una temperatura diferent a la glucosa.
Seguidament vam fer un assaig de anàlisi d'orina. Els dos estudiants, els que ens ajudaven i ens explicaven en què consitia tot plegat ens van donar unes mostres d'orina no reals. Amb elles mitjançant el test dels colors vam poder comprovar de què mancava o en tenia en excés el pacient treballat. Ja que podiem corroborar com tenia un excés de glucosa per exemple, i deduíem que era diabètic.
Finalment vam la concentració d'un glúcid i gràcies a l'absorbència vam aplicar el mètode de les rectes per deduir la concentració.

Tot i que vam acabar molt cansats després del dia en vam treure molt fruit!

Anna Torras

Anònim ha dit...

Hola! Les pràctiques de bioquímica han estat molt bé, la introducció teòrica va ser molt dinàmica i vam repassar els aspectes rellevants. Aleshores vam realitzar 3 pràctiques. Un aspecte que destacaria és que la part pràctica va ser igual que l'any passat i els que repetiem, ja haviem fet les 3 pràctiques. Tot i així, aquest any ho vam entendre tot millor.

Alba Pelfort

Anònim ha dit...

El passat divendres vam anar a la facultat de biologia on vam participar en el curs de "bioquímica en viu". Primerament ens van donar una classe d'una hora aproximadament on vam recordar moltes de les coses que hem estat estudiant a classe. Seguidament vam entrar als laboratoris on vam fer un total de 3 pràctiques: Les proteïnes, la mesura de la concentració de la glucosa i una sobre el clonatge virtual. Mitjançant les pràctiques vam poder aplicar els coneixements que estudiem.
La sortida va estar molt bé, va ser molt interessant i vaig aprendre moltes coses noves que desconeixia.

Anònim ha dit...

Durant l’activitat oferta per la UB sobre Bioquímica, vam poder saber una mica més sobre aquest mateix grau, des de l’expericència d’un alumne de 3r curs. Després de la presentació, vam poder fer ús dels laboratoris, fent així tres pràctiques, la concentració de glucosa, un anàlisi d’orina i la valoració de l’activitat de la fermentació.
Totes les pràctiques van ser molt interessants, ja que va ser possible aplicar els coneixements treballats a classe a experiències “reals”.
Gràcies a aquestes activitats, ens vam poder familiaritzar amb estris de laboratori que no hi ha a l’escola però que són necessaris en qualsevol laboratori.
Amb la pràctica sobre la concentració de glucosa, vam poder aprendre a mesusrar amb molta exactitud, i com funciona un espectofotòmetre, amb la de la falsa orina, vam poder veure i fer hipòtesis sobre possibles malalties que tindiren els propietaris d’aquestes al mirar a les tires, i amb la pràctica de la fermentació, vam poder veure com la temperatura afecta en l’activitat de la fermentació.

Helena Salgado Perianes, 2n Batxillerat B

Anònim ha dit...

En la sortida realitzada de Bioquímica en viu, se'n pot destacar una xarrada dels aspectes més importants a conèixer per a les pràctiques realitzades posteriorment.
Aquestes van ser;
1- Els llevats i observar que passava a diferents temperatures.
Consistia a agafar llevats en el seu propi medi i amb el centrifugador separa la mescla. Un cop separada, el vam posar a 4 °C, a temperatura ambient i a 37 °C.
Passa una bona estona, vam veure que als 4 graus no hi havia CO₂, al de medi ambient una mica i al de 37 graus moltes.

2- Prova d'orina per saber que li podia passar a un malalt.
Vam agafar diferentes mostres d'orina (no reals) i amb els palets ja proporcionats, vam posar-los en remull un parell de minuts i després comparàvem les solucions amb el pot.

3- La concentració de glucosa (en anàlisis de sang) per mitjà de l'absorbància i la recta patró.
Amb diferents mostres, vam utilitzar la màquina d'emissió de llum i el resultat donat el vam utilitzar per a construir la recta patró.

La que més em va agradar personalment és la dels llevats i repetiria l'experiència. A més ens van tractar molt bé i vam poder viure un dia com a científics de veritat.

Anònim ha dit...

El passat divendres 1 de febrer, alguns alumnes de 1r i 2n de Batxillerat científic de l’Escola Pia d’Igualada vam anar a la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona a realitzar una activitat, “Bioquímica en viu”. L’activitat consistia en la realització d’una presentació teòrica, que seria la introducció amb la informació necessària que necessitàvem per fer les pràctiques; i a continuació 3 pràctiques diferents. La presentació va durar 1 hora aprox. i de seguida vam anar als laboratoris. Les tres pràctiques van consistir en:
- Un experiment amb el llevat: vam separar el llevat de la resta de la dissolució deixant-lo compactat al final d’un tub amb l’ajuda d’una centrifugadora. Quan només teníem el llevat pur, vam guardar les mostres a tres temperatures diferents (4º, temperatura ambient i 37º). Després de realitzar les dues pràctiques següents, vam observar què havia passat: a 4º no hi havia hagut cap reacció, a temperatura ambient hi havia algunes bombolles de CO2 i a 37º la reacció de fermentació ja havia començat a alliberar el CO2.
- Una prova d’anàlisi d’orina: ens van donar diferents mostres d’orina fictícia amb uns indicadors. Havíem de submergir aquests indicadors en l’orina durant un minut i podíem observar diferents paràmetres segons els colors d’uns quadrats. Amb una llegenda vam poder reconèixer els paràmetres anormals i vam comentar quines possibles malalties podríem deduir que patiria un pacient amb aquells resultats.
- Un experiment amb glucosa: ens van donar 3 mostres de glucosa amb la seva concentració coneguda i 2 que no la sabíem. Calculant l’absorbància de totes les mostres, vam elaborar una recta patró en una gràfica a partir de les mostres amb concentració coneguda, i segons l’absorbància de les que la concentració no era coneguda, la vam poder relacionar amb un valor de la recta.
Tota l’activitat va durar unes 4 hores, de 15 a 19 de la tarda. Va ser una experiència molt divertida.

Anònim ha dit...

La sortida a la facultat de biologia per participar en el programa bioquímica en viu, va ser una experiència molt divertida i interessant. Primer ens van fer una xerrada sobre els conceptes que necessitaven per realitzar les pràctiques i vam comentar la carrera de bioquímica. Després, vam anar als laboratoris on vam realitzar tres pràctiques diferents. La primera era sobre la fermentació de la glucosa, i vam comprovar com reaccionava aquesta a diferents temperatures (temperatura ambient, temperatura baixa i temperatura alta), mirant la quantitat de bombolles que si formaven. La conclusió va ser que contra més temperatura, més bombolles s’hi formaven. La segona pràctica consistia a fer una prova d’orina, on vam mirar els diferents paràmetres que podem extreure d’aquesta. Vam veure com observant el nivell de glucosa que hi havia, podien derivar malalties diferents. Finalment, l’última pràctica, era per determinar la concentració de glucosa, i per fer-ho vam calcular l’absorbància i la línia patró. En general, participar en aquest curs va ser molt útil, a l’hora de veure com és treballar a un laboratori.

Anònim ha dit...

Una activitat molt interessant en l'àmbit de la ciència que m'ha ajudat molt a decidir el meu futur. Hem realitzat experiments molt interessants en els que es duien a terme processos de fermentació, entre d'altres. Recomanaria aquesta activitat a qualsevol persona, principalment de l'àmbit científic ja que t'ajuda a decidir el futur.

Bernat

al.olga.nunez@igualada.epiaedu.cat ha dit...

En el taller de bioquímica primer vam tenir una xarrada sobre "què és la bioquímica", aquesta xerrada va ser donada per un alumne que al acaber ens va explicar la seva experiència a la universitat.
Després vam anar al laboratori a fer unes pràctiques: anàlisi d'unes mostres d'orina (teniem que intuïr quina malaltia patíen), conèixer la concentració de glucosa en una dissolució i l'activitat de la fermentació en tres temperatures diferents.

Olga Núñez